Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Je hoeft geen topsporter te zijn om toegelaten te worden

Irem de Jong tweedejaars Psychomotorische Therapie en Bewegingsagogie
Banner image

Op de middelbare school ontdekte Irem haar interesse voor de zorg en kwam uiteindelijk bij de opleiding Psychomotorische Therapie en Bewegingsagogie (PMT) terecht. PMT combineert haar passie voor sport met de wens om mensen te helpen.

Waarom PMT?

“Ik heb over allerlei opleidingen nagedacht, zoals fysiotherapie, omdat ik PMT in eerste instantie niet kende. Ik ontdekte het via mijn buurvrouw die op Windesheim werkt. Ik zocht meer informatie en raakte in contact met een oud schoolgenootje die PMT deed. Door haar verhaal kreeg ik interesse in de opleiding. Sporten is mijn passie, dus het klonk perfect dat je leert om sport in te zetten om mensen te helpen. Ook de school vond ik erg fijn. Bij PMT kun je helaas niet meelopen vanwege de privacy van studenten, maar de combinatie van de verhalen en open dag, zorgde ervoor dat ik de juiste keuze kon maken.”

Praktijk en theorie in balans

“Het leukste aan de opleiding vind ik de combinatie tussen theorie en praktijk. De theorie komt direct in de praktijk terug. Bijvoorbeeld tijdens anatomielessen die gevolgd worden door fitness, waarin je precies leert welke spieren je gebruikt bij een bepaalde oefening. Die kennis kun je vervolgens inzetten bij cliënten tijdens stage. Wat ook heel handig is, is dat je door theorie over verschillende stoornissen goed leert hoe je met bepaalde doelgroepen om kunt gaan. Dit pas je daarna toe in de praktijklessen en op stage.”

Stages vanaf het eerste jaar

“Je begint al vroeg met stage. In het eerste jaar is dat vooral om kennis te maken met verschillende doelgroepen. Ik deed dit in de gehandicaptenzorg bij Frion in Zwolle, waar ik samen met medestudenten sportles gaf aan licht tot ernstig verstandelijk gehandicapten. Tijdens de stage in het tweede jaar begeleidde ik fitness, zwemmen en stoelgym voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel. Ook deden we als klas een zwemstage met kinderen met een lichamelijke handicap. Het lijkt een uitdaging om gelijk met kwetsbare mensen aan de slag te gaan en in het diepe te worden gegooid, maar hier leer je juist heel veel van. Vanuit de opleiding is er goede begeleiding en krijg je veel vaardigheden aangeleerd.”

Vakken en projecten

“We bereiden ons verder voor op de stages door te leren lesgeven, therapiesessies te leiden en effectief met mensen om te gaan. Daarnaast verdiepen we ons in aandoeningen, letsel en ziektes. Psychopathologie is een van mijn favoriete vakken. Het is interessant om te leren over stoornissen, zoals angst, depressie en verslavingen, en hun oorzaken en impact. We oefenen veel door middel van casussen en rollenspellen. Leerzaam was bijvoorbeeld een casus waarin we activiteiten moesten bedenken voor jongeren met gedragsproblemen. Wat is voor hen interessant en welke houding neem je aan? Meestal zijn de casussen fictief, maar op stage kom je natuurlijk echt in aanraking met dat soort situaties.”

Selectieprocedure

“Je hoeft geen topsporter te zijn om toegelaten te worden. De selectieprocedure bestaat uit een sportmedische keuring, een soort IQ-test, en een screening op persoonlijke eigenschappen en capaciteiten. Zo voer je opdrachten uit op het gebied van spel, turnen, zwemmen, atletiek en dans. Het gaat er niet alleen om hoe jij de sport uitvoert, maar wat je doet met de tips die je krijgt. Ze kijken naar hoe je omgaat met feedback en of je doorzet. Als je niet goed bent in een sport of als er lichamelijks iets niet lukt, hoef je dus niet bang te zijn om afgewezen te worden. Ze proberen je vooral goed te leren kennen, zodat zowel jij als de opleiding weten dat de opleiding bij je past.”

Je leert jezelf héél goed kennen

“De opleiding is intensief omdat je jezelf goed moet leren kennen voordat je anderen kunt helpen. Je besteedt veel tijd aan zelfreflectie, en dat kan confronterend zijn. Vooral in het tweede jaar merk je dat mensen zichzelf tegenkomen op manieren die ze niet verwachtten. Gelukkig is de begeleiding op Windesheim erg goed. We hebben een persoonlijke studiebegeleider en er zijn korte lijntjes met de studentpsycholoog. Dat geeft een gevoel van gehoord en gezien worden.”

Zomer- en winterkampen

“Halverwege het jaar gaan we op winterkamp. Je krijgt dan studiepunten door te skiën of snowboarden in Zwitserland of Oostenrijk! Als je wilt, kun je daar gelijk je instructeursdiploma halen. Aan het eind van het eerste jaar is er een zomerkamp met activiteiten zoals surfen, paragliden en paardrijden. Deze kampen zijn echt fantastisch. Het kost geld, maar je doet leuke dingen en leert veel mensen kennen. In latere jaren mag je mee als begeleider of als deelnemer, maar het is dan niet meer verplicht.”

Collage van Irem die aan het paragliden is

Goede sfeer op de Calo

“De Calo is een hele leuke plek om te studeren.  De sfeer is altijd supergezellig en iedereen gaat heel leuk met elkaar om. Soms voelt het helemaal niet als school. Ook ben je echt een persoon en geen nummer. Veel mensen kennen je en er is persoonlijke aandacht. De Calo organiseert ook leuke dingen, zoals het blacklight volleybaltoernooi waar veel mensen aan meedoen.”

Advies voor toekomstige studenten

“Het is belangrijk dat je in de zorg wilt werken en dat je het leuk vindt om met mensen te werken. Als je die combinatie van sport, therapie en mensen interessant vindt, ben je bij PMT op je plek. Het is een opleiding die niet alleen je professionele vaardigheden ontwikkelt, maar je ook als persoon laat groeien.”

Irem komt van het vwo. Lees hier hoe ze de overstap van vwo naar hbo heeft ervaren.