Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Het plezier terug in de gymles

Banner image

Wat doe je wanneer je als docent merkt dat een van jouw leerlingen niet goed mee kan komen tijdens de gymles? Je ziet dat het kind het zelf niet leuk vindt, maar in de les is geen tijd en/of ruimte om hem zo verder te helpen dat het wel gaat lukken. In deze situatie is Motorisch Remedial Teaching (MRT) een optie: de kinderen die verder willen komen, maar meer begeleiding nodig hebben dan ze in de reguliere gymles krijgen, kunnen zo alsnog aansluiting vinden bij het niveau van de klas . We gingen in gesprek met Gert van Driel, docent Lichamelijke Opvoeding (LO) en hogeschooldocent binnen de Calo over de kracht van MRT.

Motorisch Remedial Teaching: wat is het eigenlijk?

“Misschien ken je Remedial Teaching (RT),” begint Gert, “dit is de tak binnen onderwijs die leerlingen ondersteunt die op een bepaalde manier extra aandacht nodig hebben waar niet genoeg ruimte voor is in een gewone les.” Denk hierbij bijvoorbeeld aan extra lessen voor het lezen wanneer kinderen een vorm van dyslexie hebben of hulp bij rekenen. Motorisch Remedial Teaching is, zoals de naam al zegt, de vorm die focust op kinderen die motorisch achterblijven. “MRT is bedoeld om de kinderen die dat willen, te helpen mee te kunnen komen met de gymles. Je zou het kunnen zien als remediërend, oftewel herstellend onderwijs. We zien vaak dat kinderen die achterblijven tijdens de gymles, niet altijd de juiste oplossing krijgen. Wanneer een kind moeilijk kan bokspringen, wordt het bijvoorbeeld neergezet om te vangen. Dit zijn helemaal geen oplossingen: kinderen oefenen hetgeen dat ze moeilijk vinden niet op deze manier. Zo wordt het niveau met hun klasgenoten steeds ongelijker.” En dat is precies het punt waar MRT kan helpen!

MRT in werking

“Voorafgaand aan MRT, wordt eerst met het zorgteam van de school gekeken naar het kind: misschien zijn er naast de gymles ook nog andere vlakken waarop het kind begeleiding nodig heeft of misschien zelfs al begeleid wordt. Dan is het belangrijk om zoveel mogelijk samen op te trekken,” vertelt Gert. “We kijken daarnaast ook  of het een gedragsmatig probleem is of een bewegingsmatig probleem. Komt het kind niet goed mee omdat hij negatief gedrag vertoont in de groep of lukt het hem motorisch niet? Natuurlijk kan het een ook tot het ander leiden: Een kind dat niet goed meedoet, kan achter raken net zo goed als dat een kind dat niet meekomt, uiteindelijk negatief gedrag kan vertonen.” Nadat het probleem vastgesteld is, is het zaak om zorgvuldig te kijken of het kind openstaat voor MRT. “De bedoeling van MRT is dat de leerling denkt: ‘De gymles zou leuk kunnen worden als ik het beter kan’. Je kunt je voorstellen dat voor een leerling die achterblijft, de gymles daardoor  niet leuk is. Daar willen wij hen mee helpen!” Als we terugkijken naar het bokspringen, is het best ingewikkeld om en plein public de activiteit  te moeten doen en daarbij het niet te halen. Hoe fijn is het dat het kind dan alvast geoefend heeft en vol zelfvertrouwen voor de klas over de bok springt?

Resultaten uit de praktijk

Binnen de Calo leiden we docenten op in de post-HBO MRT om de lessen te geven. Vaak komen docenten hier met de missie om kinderen te willen helpen. “Wat we terugkrijgen van docenten uit de praktijk, is dat het een enorme opluchting is voor de kinderen om mee te kunnen doen. We zien ook dat het impact heeft op het zelfvertrouwen van de kinderen: bij andere vakken is het  veel minder zichtbaar wanneer het niet goed gaat, waar bewegen volop zichtbaar is voor iedereen. Dat kan een gevoel van schaamte met zich meebrengen wanneer het niet lukt. Ook is gym belangrijk voor de binding van een groep onderling. Wanneer iemand beter mee komt, kan dat ook resulteren in een mooiere band met de groep.” Al met al genoeg redenen om enthousiast te worden over MRT! Gert besluit zijn betoog: “De kern van MRT is eigenlijk heel duidelijk: hoe zorgen we ervoor dat iedereen een leuke en leerzame gymles heeft? En als daar extra aandacht voor nodig is, willen we de leerlingen dat kunnen bieden!”