Beroepen Commerciële Economie
Wat kun je worden met Commerciële Economie? We hebben een aantal beroepen op een rij gezet.
-
-
Accountmanager
Als accountmanager ben je verantwoordelijk voor een aantal klanten (ook wel accounts genoemd) van je bedrijf of organisatie. Je geeft hen advies over hoe zij hun prestaties kunnen verbeteren of kosten kunnen besparen. Je vindt accountmanagers in bijna alle sectoren en branches van de maatschappij.
-
Inkoper/inkoopmanager
Als inkoper zoek en bestel je producten, diensten of grondstoffen voor je bedrijf of organisatie. De inkoop is een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering. Je vindt inkopers dan ook in vrijwel alle sectoren en branches van de maatschappij. Van kledingboetiek tot ziekenhuis.
-
Marketingmanager
Als marketingmanager ben je altijd op zoek naar nieuwe manieren om behoeftes van klanten te bevredigen en producten aan de man te brengen. Je adviseert over nieuwe markten en producten aan de directie. Je zorgt voor een slimme en effectieve reclamecampagne en andere manieren om een product gewild te maken.
-
Marketingcommunicatiemanager
Als marketingcommunicatiemanager breng je informatie zo duidelijk mogelijk over. Die informatie kan betrekking hebben op een bedrijf, een product of een dienst. Je kunt je bijvoorbeeld bezig houden met reclame, of je geheel richten op voorlichting. Marketingcommunicatiemanagers vind je op verschillende plaatsen en niveaus. Andere namen voor dit soort functies zijn PR-functionaris, medewerker marketingcommunicatie, communicatiemedewerker, medewerker in- en externe betrekkingen of voorlichter.
-
Productmanager
Een belangrijke rol binnen veel bedrijven is de productmanager. Een definitie van een productmanager is moeilijk te geven omdat het binnen elke organisatie anders ingevuld wordt. Je kunt er in ieder geval op aan dat de productmanager verantwoordelijk is voor een aantal van de vier P’s (prijs, product, plaats, personeel). Een grote verantwoordelijkheid en daarom ook een zeer belangrijke rol binnen een organisatie. Het is een veelzijdige baan wanneer je productmanager bent. Maar bedrijven vullen de functie van productmanager ook erg verschillend in. Sla de vacatures er maar eens op na.
-
Salesmanager
Als salesmanager ben je verantwoordelijk voor de verkoop van producten en diensten aan afnemers en werk je doorgaans bij een commercieel bedrijf.
-
Adviseur/consultant
Als adviseur of consultant adviseer je organisaties bij problemen of over verbetering. Je kunt in van alles adviseur zijn: marketing, personeelsmanagement, communicatie, milieu, ICT, leiderschap, kwaliteitsmanagement. Het is een veelzijdig beroep! Je komt met veel mensen in aanraking, op verschillende niveaus in de organisatie. Je krijgt een kijkje in de keuken van uiteenlopende bedrijven. Het is ook een veeleisend beroep. Je klanten verwachten veel van je: namelijk dat je hun problemen oplost. Het gaat er niet om dat je alles weet, maar dat je snel de juiste informatie kunt vergaren en dit overtuigend kunt overbrengen. Je kunt als intern adviseur in dienst zijn van een organisatie of als extern adviseur aan de slag bij een adviesbureau. Heb je voldoende kennis en een goed netwerk? Dan kun je misschien wel als zelfstandig adviseur aan de slag!
-
(Online) marketeer
Als online marketeer help je een bedrijf om de doelstellingen te behalen met behulp van diverse online marketingmiddelen zoals CRO, SEA, SEO, E-mail of Data Analytics. Je neemt de online strategie voor je rekening en je zorgt ervoor dat deze goed wordt uitgevoerd. Zowel het strategische aspect van online marketing als het uitvoerende deel vallen doorgaans onder jouw verantwoordelijkheid als online marketeer.
-
Ondernemer
Heb je een briljant idee voor een product of dienst? Droom je van vrijheid? Genoeg van je baas? Dan kan het een goed idee zijn om als zelfstandige te gaan werken. Je kunt je eigen bedrijf oprichten of als freelancer je diensten aanbieden. Dat is spannend, uitdagend en kan ook nog eens goed voor je carrière zijn.
-
(Hoofd) verkoper binnendienst en buitendienst
Binnen een verkoopafdeling is er onderscheid tussen verkopers in de binnendienst en in de buitendienst. Als verkoper bij de binnendienst doe je vooral voorbereidend werk om de verkoper van de buitendienst te ondersteunen. Je voert een eerste gesprek met mogelijke klanten, en bent na de verkoop telefonisch aanspreekpunt over bijvoorbeeld productspecificaties en prijzen. Ook verricht je als verkoper bij de binnendienst over het algemeen meer administratieve taken, zoals het administreren van orders en offertes. Een verkoper bij de buitendienst is meer een vertegenwoordiger in de traditionele zin van het woord. Hij zit veel in de auto en komt relatief weinig op kantoor. Hij is bij uitstek goed in het verkoopgesprek waarbij persoonlijk contact met de klant komt kijken. Verkopen is geen eenrichtingsverkeer: pas als je de situatie van de klant helemaal in kaart hebt gebracht, heb je goede kans om iets te verkopen.
-
Commercieel (project) medewerker
Als commercieel medewerker ben je verantwoordelijk voor de verkoop in de binnen- en/of buitendienst en biedt je commerciële ondersteuning aan de verkoopmedewerkers. Een commercieel medewerker vertolkt de sleutelrol tussen de verkoopmedewerkers en de klanten. Je bent het aanspreekpunt voor zowel klanten, relaties, verkoop buitendienst en andere afdelingen intern. Overige werkzaamheden zijn: zorgen voor een correcte afhandeling van offertes, verwerken van binnenkomende aanvragen en de documentatie hiervan.
-
Marktonderzoeker
Als marktonderzoeker doe je onderzoek naar producten, trends, het imago van een bedrijf en de tevredenheid van klanten. Je verzamelt en analyseert zelfstandig gegevens. Als je in dienst bent bij een marktonderzoeksbureau of reclamebureau, voer je in opdracht van organisaties onderzoeken uit. Werk je op de marketing- of onderzoeksafdeling van een bedrijf, dan onderzoek je de afzetmarkten, producten en/of diensten van je werkgever. Een marktonderzoeker wordt ook wel een marketinganalist of -deskundige genoemd.
-