Word expert in vermogensfondsen, fondsenwerving en sponsoring met de cursus Fundraising, Grantmaking & Sponsoring in Zwolle.
Je leert een projectaanvraag schrijven, ontdekt meer over relatiebeheer en gaat aan de slag met een charitymarketingplan. Steeds meer organisaties zoeken fondsenwervers en er is een groeiende behoefte aan specialisten. Na afronding van deze – in Nederland unieke – cursus ligt de (goededoelen)arbeidsmarkt voor je open!
Weten of deze cursus bij je past?
Studieprogramma Fundraising, Grantmaking & Sponsoring
-
-
Inhoud opleiding
In een wereld waar de overheid zich terugtrekt, moeten organisaties zelf op zoek naar financiering. Goede doelen, sportclubs en culturele instellingen zijn steeds vaker afhankelijk van donateurs. Vertrouwen is daarbij essentieel en dat begint met een duidelijke structuur, heldere afspraken en verantwoord financieel beleid.
In deze cursus leer je hoe je aantrekkelijk wordt voor donateurs, hoe je een sterke projectaanvraag schrijft en wat de waarde van sponsoring is. Na afloop ben je een deskundig adviseur die altijd kansen ziet om financiering te realiseren.
Modules
De cursus is opgedeeld in zes modules:
- Filantropie
- Projectaanvraag schrijven en beoordelen
- Communicatie
- Charitymarketing
- Sponsoring
- Financiële en juridische aspecten
Alle modules zijn ook los te volgen. Zie hiervoor het tabblad Cursus verkorten of uitbreiden.
Gastcolleges
Onze vakkundige docenten behandelen realistische situaties die je straks in jouw werk tegenkomt. Daarnaast nodigen we regelmatig gastsprekers uit die hun sporen hebben verdiend in de wereld van fondsenwerving, fondsentoekenning en sponsoring. Theo Schuyt, Geert Sanders, Femke Lagaaij, Marjan Sax, Teetse Holtrop, Lucas Hendricks en Denise Go-Feij gaan in op filantropie en 'Mister Sponsortribune' Ad Maatjens verzorgt de module Sponsoring.
-
Studieduur en lesdagen
De cursus duurt 3 maanden met 17 lesdagen.
Lessen zijn op dinsdag en woensdag van 16.00 - 18.00 uur (middagcollege) en 19.00 - 21.00 uur (avondcollege). Tussen de lessen krijg je een uitgebreide maaltijd.
Lesdata
De volgende groep start op 28 januari 2025.
- Modules Communicatie Charitymarketing en Sponsoring
28 januari, 4 februari, 11 februari, 4 maart en 18 maart 2025
- Module Filantropie
29 januari, 5 februari, 12 februari, 5 maart, 19 maart en 2 april 2025
- Module Projectaanvraag schrijven en beoordelen
1 april, 8 april en 9 april 2025
- Module Financiële en Juridische aspecten
9 april, 22 april, 6 mei, 13 mei en 27 mei 2025
- Modules Communicatie Charitymarketing en Sponsoring
-
Toelating
De hbo-cursus Fundraising Grantmaking and Sponsoring is ideaal voor professionals en geïnteresseerden in de filantropische sector. Deze cursus biedt grote meerwaarde als je:
- Werkt in de filantropie en je kennis wilt verdiepen
- Wilt leren hoe je een projectaanvraag schrijft die co-financiers aantrekt
- Een vertrouwensband met donateurs wilt opbouwen en je marketing- en communicatie hierop wilt afstemmen
- Benieuwd bent wat sponsoring voor je organisatie kan betekenen
- Wilt begrijpen hoe financiële en juridische aspecten het succes van je organisatie beïnvloeden
Er zijn geen vereisten voor vooropleiding of werkervaring, maar ervaring in de sector maakt het makkelijker om de theorie snel aan de praktijk te koppelen.
-
Cursus verkorten of uitbreiden
De volgende modules kun je ook in een combinatiepakket volgen. Dit noemen we Fundraising, Grantmaking and Sponsoring Lite:
- Projectaanvraag schrijven en beoordelen
- Communicatie
- Sponsoring
- Charitymarketing
Cursus uitbreiden
Wil je meer inzicht in de wereld van sociale ondernemingen? Breid deze cursus uit met twee modules uit de cursus Sociaal Ondernemen:
- Ondernemen voor non-profits
- Businessmodellen voor non-profits
Deze geven je de kennis om succesvol te werken aan een maatschappelijk doel
Bekijk de cursus Sociaal ondernemen of informeer naar de mogelijkheden via fgs@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad).
-
Module: Charitymarketing
Bij de Belastingdienst staan zo'n 18.000 goede doelen geregistreerd. Elk goed doel probeert via collectes, mailings, nalatenschappen, giften en loterijen donateurs aan te trekken. De strijd om de chari-euro wordt steeds intensiever. Hoe zorg je dat jouw organisatie opvalt en aantrekkelijk is voor donateurs?
Strategische marketing
Er heerst vaak nog het idee dat marketing niet bij een goed doel past. Ondanks het belang en de grote bedragen worden mailingacties vaak nog ad hoc uitgevoerd. Toch wordt ook de goededoelensector steeds professioneler. Met een charitymarketingplan breng je structuur en richting aan in je aanpak door strategische marketingkeuzes te verduidelijken. Dit zorgt voor rust en duidelijkheid bij medewerkers en vrijwilligers.
Donateurs willen zeker weten dat hun geld goed wordt besteed. Met een charitymarketingplan kun je dat vertrouwen onderbouwen. Een transparante verantwoording van de bestede gelden is essentieel voor het imago van je fonds.
Toepassen in je eigen organisatie
Na afloop ben je in staat belangrijke marketingconcepten toe te passen in je eigen organisatie. Je brengt op een planmatige en gestructureerde manier de marketinggedachte in de organisatie tot ontwikkeling.
-
Module: Communicatie
De filantropische sector ziet steeds meer het belang van een sterk imago en identiteit, waarbij communicatie een cruciale rol speelt. Hoe zorg je ervoor dat jouw (online) communicatie bijdraagt aan een positief imago bij je stakeholders?
Aspecten van goede communicatie
We gaan in op aspecten die belangrijk zijn om een goede communicatie tussen jou en je relaties op gang te brengen en te houden. Hierbij staat het opbouwen en onderhouden van een duurzame relatie centraal. Om dat goed te kunnen doen, is inzicht in het communicatieproces essentieel. We behandelen vragen als:
- Hoe zet je verbale en non-verbale communicatie goed in?
- Wat betekenen identiteit en imago voor een organisatie?
- Hoe zet je identiteit en imago goed neer en hoe ga je hier praktisch mee om?
- Hoe werk je online aan je communicatie?
Jouw werksituatie
Ook is er ruimte voor maatwerk: we gaan specifiek in op jouw werksituatie en organisatie. Want elke organisatie is uniek.
-
Module: Filantropie
De filantropische sector wordt steeds professioneler. Met de overheid die zich terugtrekt, moeten organisaties steeds meer zelfvoorzienend zijn. Wat zijn de kansen en uitdagingen in deze sector, en wat kun je ervan verwachten? In deze module leer je alle ins en outs van de filantropische wereld.
Filantropische verdieping
In 12 bijeenkomsten duiken we in de geschiedenis en achtergrond van filantropie en bespreken we actuele ontwikkelingen in de sector. Er is veel ruimte voor interactie met de docent, zodat je actief betrokken blijft en je kennis direct kunt toepassen.
De volgende onderwerpen komen aan bod:- Inleiding: geschiedenis en achtergrond
- Actuele aspecten en ontwikkelingen
- Sociaal ondernemen en Social Return On Investment
- Vermogensfondsen
- Fondsenwervende instellingen
- Relatiegerichte fondsenwerving
- Major donors
- Financieel vermogensbeheer en risicospreiding
- Civil Society
- Trends
- Professionalisering van de filantropische sector
-
Module: Financiële en juridische aspecten
De vraag naar private financiering groeit in de wereld van goede doelen, sport en cultuur. Steeds meer organisaties zijn afhankelijk van particuliere bijdragen, waarbij vertrouwen cruciaal is. Om dit vertrouwen te winnen, zijn een heldere structuur, duidelijke afspraken en verantwoord financieel beleid essentieel. In deze module behandelen we de financiële en juridische aspecten die het succes van je organisatie beïnvloeden. Vragen zoals deze komen aan bod:
- Wat is een jaarverslag en zijn we transparant?
- Wat zijn de consequenties van het feit dat we een vereniging of stichting zijn?
- Wat doen we met ons vermogen op de korte of lange termijn?
- Wat doen we met schenkingen, donaties en nalatenschappen?
-
Module: Projectaanvraag schrijven en beoordelen
Nederland telt veel goede doelen en organisaties die voor hun projecten afhankelijk zijn van externe bijdragen. De concurrentie is groot. Hoe presenteer jij je project zo overtuigend mogelijk in een projectaanvraag, zodat co-financiers willen bijdragen? Na deze module kun jij een sterke en overtuigende projectaanvraag schrijven.
Leren kijken naar een succesvolle projectaanvraag
In deze module combineren we theorie en praktijk. Je leert wat een projectaanvraag is en hoe je er een schrijft die aan de eisen van vermogensfondsen en andere fondsenverstrekkers, zoals banken, voldoet. Samen met gastdocenten uit het werkveld behandelen we de volgende onderwerpen:
- Welke eisen stellen fondsenverstrekkers aan een projectaanvraag?
- Hoe schrijf je een succesvolle projectaanvraag?
- Kijk achter de schermen bij een vermogensfonds.
Daarnaast leer je een projectaanvraag vanuit het perspectief van de beoordelaar te bekijken. Je beoordeelt echte aanvragen en geeft advies aan de directie, zodat je een compleet beeld krijgt van het proces en de succesfactoren.
-
Module: Sponsoring
Sportclubs, goede doelen en instellingen in kunst, cultuur, onderwijs en zorg zijn allemaal op zoek naar extra financiering om hun doelen te bereiken. De concurrentie om sponsors te vinden is groot. Traditioneel speelt de sportsector een belangrijke rol in sponsoring, maar door bezuinigingen bij overheden beseffen ook andere sectoren steeds meer hoe belangrijk het is om aanvullende geldstromen aan te trekken.
Succesvol sponsors werven
Hoe word je een aantrekkelijke partij voor sponsors en wat kun je hen bieden? In deze module behandelen we:
- Introductie: Wat is sponsoring? (feiten en cijfers)
- Verdieping: Hoe werf je succesvol sponsors? De do's en don'ts.
- Best practices: Analyse van succesvolle cases
Na afloop heb je inzicht in sponsoring als marketingcommunicatie-instrument. Je begrijpt wat sponsoring inhoudt, welke mechanismes er spelen, wat de succesfactoren zijn, en hoe je effectief sponsors kunt werven.
-
Wanneer kun je starten?
Zwolle | 28 januari 2025 | Aanmelden |
Aanmelden losse module(s)
Ieder goed doel doet zijn best om geld van donateurs te krijgen. Meld je aan voor deze module en leer hoe je met behulp van een charitymarketingplan het vertrouwen van mensen in jouw organisatie onderbouwt. Je leert de strategische marketingkeuzes te verduidelijken en je brengt structuur aan. Na afloop ontvang je een deelcertificaat.
De filantropische sector professionaliseert en is zich bewust van het belang van identiteit en imago. In deze module leer je hoe je ervoor zorgt dat jouw (online) communicatie bijdraagt aan een goed imago bij je stakeholders. Hierbij staat het opbouwen en onderhouden van een duurzame relatie centraal. Na afloop ontvang je een deelcertificaat.
De filantropische sector professionaliseert. De overheid trekt zich terug, organisaties moeten steeds meer 'de eigen broek ophouden'. Wil je weten wat er speelt in de filantropische sector, welke (on)mogelijkheden deze biedt en wat je ervan mag verwachten? Meld je dan aan voor de module Filantropie. Na afronding ontvang je een certificaat.
In deze module kijk je naar de financiële en juridische zaken waar een filantropische organisatie mee te maken heeft. Wat is een jaarverslag? Wat is het verschil tussen vereniging of stichting zijn? Wat doen we met ons vermogen? Meld je aan voor deze module en krijg antwoord op deze vragen. Na afronding ontvang je een deelcertificaat.
Wil je alles weten over marketing en communicatie van jouw imago en visie, hoe je een succesvolle projectaanvraag schrijft en hoe je donateurs en sponsoren aan je verbindt? Meld je dan aan voor Fundraising Grantmaking and Sponsoring Lite waarin je vier modules (Charitymarketing, Communicatie, Sponsoring en Projectaanvraag schrijven en beoordelen) volgt die een organisatie een stap verder kunnen helpen. Na afloop ontvang je een certificaat.
In de wereld van de fondsenwerving is de concurrentie groot. Meld je aan voor deze module en leer hoe je een succesvolle projectaanvraag schrijft. De module is een mix tussen theorie en praktijk. Je leert hoe projecten beoordeeld worden en hoe jij een betere kans maakt op fondsen. Na afloop ontvang je een deelcertificaat.
Meld je aan voor deze module, en krijg inzicht in de werking van sponsoring als marketingcommunicatie-instrument. Je leert wat sponsoring inhoudt, welke mechanismen er spelen, wat de succesfactoren zijn voor sponsorships en hoe je succesvol sponsors kunt werven. Na afloop ontvang je een deelcertificaat.
Bij Windesheim ontwikkel je jezelf tot marketing- en ondernemersexpert met actuele kennis en vaardigheden. Ideaal afgestemd op de behoeften van jou of je organisatie. Ontdek de nieuwste ontwikkelingen in marketing en ondernemerschap.
Na je cursus
-
-
Dit voeg je toe op je cv
Na deze cursus ben je deskundige en adviseur in de wereld van sponsoring, vermogensfondsen en fondsenwerving. Je weet hoe je een projectaanvraag schrijft en beoordeelt. Hoe je door jouw communicatie- en marketingbeleid een vertrouwensband met je donateurs opbouwt. Hoe je op een succesvolle manier sponsors werft. En je weet hoe financiële en juridische zaken het functioneren van je organisatie mede bepalen. Verdiep jouw functie als:
- Fondsenwerver
- Marketingmedewerker
- Projectmanager sponsoring
- Adviseur goede doelen
-
Kosten
- De hele cursus met zes modules kost € 5.825,-, inclusief combinatiekorting.
- Losse modules kun je afzonderlijk betalen.
Er zijn meerdere opties om je studie (deels) te bekostigen.
Leslocatie
Campus 2, Zwolle
Plan je route(opent in nieuw tabblad)
Check de faciliteiten op deze locatie
Diploma
- Voor de hele cursus: certificaat
- Losse module: deelcertificaat per module
"Ik ben de goede doelenwereld beter gaan begrijpen"
Sabine-Cécile Severein
oud-cursist, Fundraising Grantmaking & Sponsoring