Stedelijke taalaanpak 2: Taal in Almere
Om de taalvaardigheid en taalontwikkeling van kinderen en jongeren in Almere te verhogen is de stad met een unieke nieuwe aanpak gestart: de Stedelijke Taalaanpak Almere. Professionals uit de hele stad gaan gezamenlijk aan de slag om het taalniveau te verhogen.
- Lectoraat: Urban Care and Education
- Betrokken onderzoeker: Lisa van der Sande(opent in nieuw tabblad), Marije van Roekel(opent in nieuw tabblad), Mariska Venema(opent in nieuw tabblad), Lourens van der Leij(opent in nieuw tabblad), Chiel van der Veen
- Partners: lectoraat Inclusieve Leeromgevingen Windesheim Zwolle, gemeente Almere, Onderwijsadvies & Training Universiteit Utrecht
- Opdrachtgever: gemeente Almere
Stedelijke Taalaanpak Almere
In Almere zijn er zorgen over het taalniveau van kinderen. Er is sprake van een relatief hoog percentage laaggeletterden, scores uit leerlingvolgsystemen zijn onder het landelijk gemiddelde en er is een grote groep kinderen die thuis geen Nederlands spreekt (zie Inventarisatiestudie Taal in Almere; Van Keulen & Venema, 2020). Uit deze inventarisatiestudie kwamen zeven aanbevelingen naar voren, die het startpunt vormen voor de Stedelijke Taalaanpak Almere:
- Vergroot het taalbewustzijn
- Formuleer taalambities voor de stad
- Versterk de taalprofessionaliteit
- Versterk keten en netwerken
- Denk vanuit het kind
- Ontwikkel een taalpaspoort
- Versterk de rol van de ouders
Lerende netwerken
Overal in de stad worden 'lerende netwerken' gevormd. In zo'n netwerk wordt ingezet op het vergroten van de taalprofessionaliteit en het taalbewustzijn van professionals, met als doel de taalontwikkeling van kinderen en jongeren blijvend te stimuleren.
Een lerend netwerk bestaat uit professionals die dagelijks aan taalvaardigheid werken (bijvoorbeeld basisschoolleerkrachten), een procesbegeleider die verantwoordelijk is voor de organisatie en een expert die regelmatig kennis over het thema van het netwerk kan inbrengen. De lerende netwerken zijn met diverse thema’s aan de slag gegaan, zoals meertaligheid in de kinderopvang, vakoverstijgend taalonderwijs en het vergroten van het leesplezier. Elk lerend netwerk start met het formuleren van een concrete taalambitie. Na het vaststellen van het doel en een eerste verkenning wordt een plan van aanpak gemaakt en uitgevoerd. Ervaringen en opbrengsten worden geëvalueerd en de uitkomsten worden verspreid onder professionals in de stad.
We volgen de Stedelijke Taalaanpak Almere met flankerend onderzoek, waarbij we onderzoeken of er sprake is van professionele groei wat betreft taalbewustzijn en taalprofessionaliteit bij de deelnemers. Daarnaast brengen we factoren in kaart die het werken in lerende netwerken bevorderen of juist belemmeren. Tot slot onderzoeken we hoe de kennis, inzichten en producten uit de lerende netwerken verspreid kunnen worden binnen de kinderopvang en het onderwijs in Almere. Meer informatie vind je op de site Taal in Almere(opent in nieuw tabblad).
Publicaties
Meer weten?
Neem contact op met Mariska Venema(opent in nieuw tabblad), onderzoeker