Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Kunststof beton composieten

  •   Kunststoftechnologie
  •   1 februari 2015 - 31 december 2017

Het doel van dit project is om te onderzoeken in hoeverre kunststof in combinatie met beton meerwaarde kan bieden in de gebouwde omgeving.

  • Lectoraat: Kunststoftechnologie
  • Soort onderzoek: kwalitatief
  • Partners: DSM, Fiberneering Technology Development B.V., Witteveen + Bos, Mobilis TBI
  • Mede mogelijk gemaakt door: GreenPAC

Aanleiding Kunststof beton composieten

In de gebouwde omgeving is beton hét constructiemateriaal waar na realisatie het minste naar omgekeken hoeft te worden. Gewapend beton is een composiet (materiaal dat is opgebouwd uit verschillende componenten). 

Sinds 1997 is binnen Nederland aandacht gekomen voor de vermoeiingsproblematiek van orthotrope stalen brugdekken. Om regelmatige verkeershinder door inspecties en reparaties te voorkomen, moeten scheuren in alle vaak belaste stalen bruggen worden voorkomen. De huidige oplossing is een hoge sterkte beton (HSB) overlaging.

Doelstelling en uitvoering

Het doel van dit project is om de haalbaarheid van een alternatieve oplossing te onderzoeken voor de vermoeiingsproblemen: een sandwichconstructie, bestaande uit een schuimkern en een glasvezel versterkte kunststof (GVK) onderflens in plaats van de stalen troggen. 

Experimenten laten zien dat bij voorgeschreven impact op de stalen dekplaat geen onthechting ontstaat tussen dekplaat en sandwichkern, mits er geen vezels worden toegepast in de lijmlaag. Aanvullende experimenten laten zien dat met vacuüm infusie van lijm boven het hoofd (van onder af) een volledige benutting onder een dekplaat kan worden verkregen zonder flowmedium/vezels te gebruiken. 

De resultaten van een engineeringscase laten zien dat een GVK sandwichconstructie alle overige bezwijkmechanismen lijkt te kunnen weerstaan. Voor een beweegbarebrugcase is een beknopt uitvoeringsplan opgesteld. Aan de hand ervan is een kostenraming opgesteld voor de directe en indirecte kosten. De GVK sandwich onderlaging lijkt zowel een technisch haalbare als economisch gunstige oplossing te vormen voor beweegbare stalen brugdekken met vermoeiingsproblemen.

GreenPAC

Dit project is een onderzoek van Green PAC(opent in nieuw tabblad), Centre of Expertise Smart Polymeric Materials. Green PAC is een initiatief van NHL Stenden en Windesheim en is een open innovatiecentrum voor (groene) kunststoffen, vezels en composieten, waar ‘businessdriven’ kennisontwikkeling wordt opgestart en gefaciliteerd.

Meer weten?

Neem contact op met Ir.Peter Bosman, docent Civiele Techniek
 p.bosman@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)