Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Zorglogistiek vanuit een klantperspectief

    Banner image
    1. Home(opent in nieuw tabblad) /
    2. Onderzoek(opent in nieuw tabblad) /
    3. Zorglogistiek vanuit een klantperspectief

    Zorglogistiek richt zich op praktijkgericht onderzoek en onderwijs op het gebied van zorglogistieke bedrijfsvoering vanuit klantperspectief. Onder zorglogistiek verstaan we het leveren van de juiste zorg, met de juiste dingen, op het juiste moment, op de juiste plaats, door de juiste zorgverlener in de juiste hoeveelheden tegen optimale kosten.

    Het doel is een bijdrage te leveren aan het klantenperspectief als uitgangspunt in de zorglogistiek en de daaraan verbonden inzet van medewerkers, beschikbaarheid van middelen, ruimten, informatie en andere processen. Zodanig dat aan de wensen van de klant kan worden voldaan tegen optimale kosten.

    Praktijkgericht onderzoek

    Vanuit het onderzoeksthema doen we praktijkgericht onderzoek, bijvoorbeeld naar een optimale match tussen vraag en aanbod, en naar de inzet van capaciteit met behulp van werkprocesanalyse en verspillingenanalyse. Het onderzoek heeft verschillende publicaties opgeleverd. Vanuit het onderzoeksthema werken we intensief samen met diverse zorg- en welzijnsorganisaties en kennisinstituten. De komende jaren staat het thema ‘vraaggestuurde zorg’ centraal.

    Boek 'Like a Boz'

    “Anders organiseren” wordt steeds vaker gezien als de oplossing voor grote problemen zoals de ouder wordende mens en het tekort aan zorgpersoneel. Maar hoe organiseer je de zorg dan slimmer en op een manier die ook nog beter aansluit bij de behoeften van patiënten?
    In het boek Like a Boz - samen organiseren: klantenperspectief als vizier van zorglogistiek komen Nicole de Boer, Iris Goes en Thilou Drubbel met een vernieuwde definitie van het begrip zorglogistiek en een stappenplan voor de praktijk. Wil je het boek ontvangen? 

    Onderwijsactiviteiten

    Ook ontwikkelen we onderwijs en bieden we onder andere cursussen aan. Hierin verbinden we methoden en technieken met inzichten uit onderzoek op het gebied van klantenperspectief en input vanuit de praktijk, bijvoorbeeld met een customer journey. Lezingen of kortdurende trainingen bieden we in overleg met de opdrachtgever aan. Voorbeelden van onderwijsactiviteiten zijn:

    Meer weten?

    Neem contact op met Nicole de Boer, coördinator Zorglogistiek, via n.de.boer@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

    Terug naar alle onderzoeken