Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Onderzoek(opent in nieuw tabblad) /
  3. Ontzorgen in de VVT-zorg | Dinalog

Ontzorgen in de VVT-zorg | Dinalog

  •   Klantenperspectief in ondersteuning en zorg
  •   1 januari 2024 - 31 december 2026

In dit onderzoek worden de voorkeuren van cliënten uit de Verpleeg- en Verzorgingshuizen en Thuiszorg (VVT) onderzocht.

Wat wil de cliënt?

Het doel van Ontzorgen is om de extramuralisering in de regionale zorg op een medisch verantwoorde, economisch haalbare en klimaatneutrale wijze zoveel mogelijk in overeenstemming met de wensen van de zorgverlener en cliënt in te vullen. 
Windesheim richt zich op één onderdeel: het perspectief van cliënten met een somatische/ gerontologische aandoening in de VVT-sector, met een focus op:

  • “De juiste zorg, het juiste moment, de juiste plaats, de juiste zorgverlener, de juiste hoeveelheden, de juiste middelen en optimale kosten (zorglogistiek)” en de daarbij behorende zorglogistieke processen.
  • De randvoorwaarden voor de organisatie/inrichting die hiervoor nodig zijn.

Dit onderzoek onderzoekt de voorkeuren van cliënten rondom de inrichting en organisatie van hun zorg in de VVT. Hierdoor kan ook voor de toekomst een beeld worden gecreëerd van de mate waarin behoefte is aan welke capaciteit in de zorg en op welke plaats. Uit literatuuronderzoek naar de beelden en preferenties van cliënten rondom zorglogistiek blijkt dat kennis rondom de wensen van cliënten over het inrichten en organiseren van zorg ontbreekt (De Boer et al., 2022, hoofdstuk 3). Deze onderzoekslijn sluit aan bij de plannen van zorgpartijen en overheid rondom de juiste zorg op de juiste plaats op het juiste moment met de juiste informatie (Wouters et al., 2019). Hierin wordt onderzocht op welke wijze de cliënt de best mogelijke zorg kan ontvangen (van Rooij, 2018), waarbij de cliënt zelf de keuzes maakt (TNO, 2020). Dit is belangrijk omdat bij cliënten vaak vele andere aspecten zoals kwetsbaarheid, eenzaamheid, sociale of culturele aspecten van invloed zijn. Bij een beperkte focus van de behandeling op bijvoorbeeld uitsluitend het medisch aspect kan een negatieve spiraal opstaan in het welbevinden van de cliënt (Instituut, 2014). De wens van de cliënt als uitgangspunt kan leiden tot een betere ervaren kwaliteit van leven en zorg, met als resultante een verlaging van maatschappelijke kosten door bijvoorbeeld minder verzuim op het werk of minder aanvraag van uitkeringen of psychische ondersteuning (Verkooijen, 2014).

Regionaal controlcentrum

Het resultaat van dit project is een regionaal controlecentrum (RCC), dat real-time data gedreven beslissingen ondersteunt van een regisseur van het regionale zorg ecosysteem, waardoor de verweven zorg-, goederen- en dienstenketens optimaal gezamenlijk kunnen worden aangestuurd rekening houdend met beperkingen in deze ketens en preferenties van cliënten en zorg- en ontzorgverleners.

Dit RCC verzorgt de optimale regionale match tussen de behoefte van de cliënt en beschikbaarheid in de ketens. Ook wijst het bijvoorbeeld zorgactiviteiten toe aan zorgverleners en bepaalt bundeling of juist splitsing van momenten waarop zorg en overige activiteiten worden uitgevoerd op basis van beschikbaarheid en cliëntpreferenties.

Meer weten? 

Neem contact op met Nicole de Boer(opent in nieuw tabblad)