Enable-dem
(Bij)scholing van zorgprofessionals sluit niet (altijd) aan bij dementiezorg; 'learning communities' bieden nieuwe leer- en innovatiekansen die bijdragen aan goed leven met dementie.
- Lectoraat: Goed Leven met Dementie
- Betrokken onderzoeker: dr.ir.Simone de Bruin, lector
- Partners: hogeschool Windesheim, lectoraat Goed Leven met Dementie en lectoraat Leven Lang Ontwikkelen; Universiteit Utrecht; Radboudumc; Eindhoven University of Technology; Hogeschool Leiden; Alzheimer Nederland; Alzheimer Nederland-regio Drenthe; Alzheimer Nederland- regio IJssel-Vechtstromen; Article 25 Foundation; Beleef Dementie bv; Driezorg; Ideon; Netwerk 100; Netwerk Dementie Drenthe; Stichting Into D’mentia; WijZ; Zonnehuisgroep IJssel-Vecht en Pleyade; Verschillende zorg- en welzijnsorganisaties betrokken bij de verschillende learning communities.
- Financiering: Enable-dem (projectnummer: KICH1.HC01.20.003) maakt deel uit van het onderzoeksprogramma ‘Human Capital: Learning communities as innovation accelerator’ dat is gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).
Aanleiding
Zorg- en welzijnsprofessionals spelen een belangrijke rol in het creëren van een leefomgeving die goed leven met dementie thuis mogelijk maakt. Hun (bij)scholing sluit alleen niet altijd aan bij wat er nodig is in de dementiezorg. Ook ervaren zorg- en welzijnsprofessionals dat hun organisaties leren en ontwikkelen onvoldoende faciliteren. Andere manieren van opleiden en (door)ontwikkelen zijn daarom nodig om ervoor te zorgen dat innovaties die goed leven met dementie ondersteunen sneller worden opgepakt. Daarom komen er steeds meer ‘learning communities’; samenwerkingsverbanden van verschillende organisaties en professionals die samen leren, werken en innoveren.
Doel
In het Enable-dem project onderzoeken en verbinden we vier bestaande learning communities die bijdragen aan goed leven met dementie. Zo willen we niet alleen kennis uitwisselen, maar ook meer leren over het functioneren van learning communities en het versterken ervan. Hoe dragen ze bij aan een leven lang leren en aan meer innovatie? Hoe richt je ze in? Hoe kun je mensen met dementie en mantelzorgers betekenisvol betrekken? Thema’s die in deze learning communities centraal staan, zijn cultuur-sensitieve zorg, dementievriendelijke samenleving, interprofessionele samenwerking en technologie.
Door met elkaar samen te werken willen we onderzoek, onderwijs en de praktijk beter met elkaar verbinden. Zorg- en welzijnsorganisaties kunnen daarmee hun dienstverlening en zorg- en welzijnsaanbod verbeteren en innoveren. Professionals in zorg en welzijn kunnen met en van elkaar (bij) leren. Zo blijven zij zich ontwikkelen en kunnen zij meegaan in alle recente ontwikkelingen en inzichten op het vlak van dementiezorg. Ook de opleidingen kunnen zich blijven ontwikkelen door aan te sluiten op de vragen uit het werkveld en nieuwe inzichten uit onderzoek mee te nemen. Zo willen we ervoor zorgen dat er in de opleidingen ook meer aandacht komt voor hoe je goed leven met dementie vormgeeft, inricht én faciliteert.
Meer weten?
Neem contact op met dr.ir.Simone de Bruin, lector Goed Leven met Dementie en projectleider van Enable-dem.