Praktijkboek PBS
Het praktijkboek PBS biedt vele oefeningen en werkvormen om zowel individueel als in teamverband aan de slag te gaan met het invoeren van (elementen van) PBS in de eigen school.
- Expertisecentrum PBS
- Betrokken onderzoekers: Joke Kamstra, MSc, dr. Monique Nelen
Aanleiding
Het lectoraat Inclusieve Leeromgevingen onderzoekt hoe SWPBS bijdraagt aan een inclusieve leeromgeving. Het PBS Expertisecentrum begeleidt scholen en organisaties in het SWPBS ontwikkelingsproces. De samenwerking van lectoraat én expertisecentrum van Windesheim verbindt onderwijspraktijk én onderzoek. Het PBS praktijkboek is gezamenlijk geschreven. Het bundelt tien jaar aan ervaring, praktijkkennis, onderzoek, instrumentarium en praktische werkvormen. Het biedt scholen en organisaties een handreiking voor het gefaseerd bouwen en onderhouden van een waarde(n)volle school voor en door iedereen.
Doel en uitvoering
Leraren ondersteunen in het realiseren van een veilig leerklimaat in hun klas. Aan de hand van door leraren ingebrachte vraagstukken worden oefeningen uit het praktijkboek gebruikt om deze te adresseren. Ook begeleiders van scholen kunnen leren hoe ze de oefeningen en werkvormen in kunnen zetten om professionals te helpen PBS handen en voeten te geven.
Publicaties
- PBS praktijk boek: PBS praktijkboek - Uitgeverij Pica(opent in nieuw tabblad)
Meer weten?
Neem contact op met: dr. Monique Nelen, onderzoeker
E-mail:mjm.nelen@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)