Persoonlijke aandacht en flexibiliteit van de docenten waren erg belangrijk
In 2022 studeerde Mohammed Jawas af aan de duale Associate degree Bouwkunde in Almere. Een bijzonder moment, want toen hij met de opleiding begon, was hij pas 1 jaar in Nederland.
Op Schiphol vraagt Mohammed in 2019 asiel aan als vluchteling uit Jemen. Hij en zijn vrouw Danyah krijgen een verblijfsvergunning en ze beginnen een nieuw leven samen met hun dochtertje Sidra. Allereerst moeten ze naar het asielzoekerscentrum in Almere. Ze beginnen gelijk met een taalcursus. Al vrij snel krijgen ze een woning toegewezen in Amsterdam. Het zoeken naar een baan begint dan ook. Maar dan begint ook corona en alles valt stil.
Zo ondernemend als Mohammed is, denkt hij in kansen. Misschien is het nu dan het moment om te beginnen met een opleiding. Met een universitaire bachelor in Civil Engineering en 10 jaar werkervaring in Saoedi-Arabië bij verschillende internationale ingenieursbedrijven, heeft hij al een carrière opgebouwd.
Op zoek naar balans
Hij zocht nu naar balans tussen zijn gezin, werk en opleiding. Dat betekende voor hem dus een korte, efficiënte en praktijkgerichte opleiding waarmee hij zich snel kon ontwikkelen en gelijk door kon doorstromen naar bedrijfsleven. Op internet stuit hij op de duale Associate degree Bouwkunde van Windesheim in Almere. De tijdbesparende online lessen sluiten goed aan bij de behoefte ook tijd te hebben voor zijn gezin. Maar de kleinschaligheid en persoonlijke aandacht waar de hogeschool om bekend staat, geven voor hem de doorslag.
Het werd een spannende start. Er was een serieus risico dat de civil engineer moest stoppen met de opleiding. “Ik had echt wel startproblemen. Het was lastig en even zoeken. Ik kwam aan met mijn jonge gezin. De omgeving was nieuw. We waren bezig om alles opnieuw op te bouwen. Alles wat vanzelfsprekend was, was dat niet meer. Ik had nog geen netwerk. Ik had mijn staatsexamen Nederlands gehaald, maar dat was nog niet voldoende. De werk- en onderwijscultuur waren totaal anders dan dat ik gewend was.”
Begeleiding tijdens studie
In het derde semester van zijn eerste jaar begint het tij te keren. Vragend naar wat hem hierbij heeft geholpen, zegt hij: “de docenten. Zij waren erg betrokken en kenden mijn situatie. Dankzij hen kon ik bouwen aan mijn netwerk. Ik ging bij verschillende bedrijven op gesprek. Zo kon ik in ieder geval beginnen met de praktijkopdrachten. In de zomervakantie kreeg ik ondersteuning bij de opdrachten die ik niet had gehaald. Tijdens de opleiding ontwikkelde ik vaardigheden in bijvoorbeeld creatief en oplossingsgericht denken. Dit was nieuw voor mij. Ook kreeg ik extra taallessen. Daarom ging ik al snel steeds beter Nederlands spreken en schrijven. Die persoonlijke aandacht was mooi en hun flexibiliteit was voor mij erg belangrijk.”
Nu heeft de afgestudeerde bouwkundige een mooi netwerk. En hij is gelijk begonnen als bouwkundige werkvoorbereider bij Scholz Groep in IJmuiden. Klaar is hij allerminst. Want voor hem is het belangrijk om te blijven ontwikkelen. Omdat de doorstroom makkelijk gaat, is hij alweer begonnen met de deeltijd bachelor Bouwkunde bij Windesheim!