Een Associate degree is praktijkgerichter dan een bachelor
Victor heeft de Associate degree (Ad) Commerciële Economie gedaan en deelt zijn ervaringen. Hij komt van een mbo-opleiding en koos bewust voor de Ad vanwege de flexibiliteit en de mogelijkheid om later door te stromen naar een bachelor.
“Ik kwam van het mbo toen ik 19 was en wist toen niet wat ik wilde doen. Wilde ik vier jaar vastzitten aan een studie of flexibel zijn? Met een Associate degree kon ik in elk geval in twee jaar een hbo-diploma halen. Daarna kon ik zelf beslissen of ik zou stoppen of doorstuderen. Ik realiseerde me dat ik nog niet klaar was met studeren, en wilde alle kansen openhouden. Daarom koos ik voor flexibiliteit.”
Kleinschalige opleiding
“Ik zocht een persoonlijke school met een persoonlijke benadering, waar je geen nummer bent en goede begeleiding krijgt. Open dagen van andere hogescholen waren druk en massaal, maar bij Windesheim had ik meteen een goed gevoel. Mijn klas bestond uit ongeveer 20 mensen en het docententeam uit 8 of 9 docenten. De opleiding is zo klein dat je de meeste andere studenten kent en je hebt meestal ook samen les. Qua begeleiding heb je een studentbegeleider en een coach. Het docententeam is goed op de hoogte van je voortgang en helpt je waar nodig. Dit maakt het makkelijk om naar een docent toe te stappen als er iets is.”
Voordelen van een praktijkgerichte opleiding
“Een Associate degree is wat praktijkgerichter dan een bachelor. Voor mij, met dyslexie, sloot dat praktische goed aan. Ik heb veel geleerd over samenwerken en ben van mijn angst afgekomen om contact op te nemen met bedrijven. Ik heb in twee jaar bij vier verschillende bedrijven gewerkt. De eerste opdracht kregen we van school, maar de volgende opdrachten en mijn afstudeerstage moest ik zelf zoeken. Op het mbo word je daarin begeleid, maar op het hbo moet je dat grotendeels zelf regelen. Dat heeft me geleerd om mijn netwerk te gebruiken en te bellen.”
Marketing en sales
“Ongeveer ieder halfjaar doe je een project en krijg je een nieuw pakket aan vakken die dat project ondersteunen. Ik vond de marketinglessen altijd leuk, vooral het stuk over de psychologie die bedrijven toepassen om jou als klant te beïnvloeden. Mijn favoriete project was een salesproject, waar ik ontdekte dat een beetje brutaal zijn en vragen stellen loont. Ik heb ook een marketingproject gedaan bij een cosmeticamerk, waar we onderzoek deden naar hoe we mensen konden aantrekken voor dat merk. Dat schreven we op in een plan van aanpak. Uiteindelijk kies je aan het eind van het eerste jaar een afstudeerrichting: marketing of sales. Ik heb voor marketing gekozen.”
Diversiteit in de klas
“Het is erg leuk dat er in de klas veel variatie in leeftijden is. De ene student heeft al gewerkt, de andere komt van de havo of het mbo. Dit zorgt voor een gemêleerde mix aan ervaringen, waardoor je veel aan elkaar hebt. Ik heb in drie verschillende groepjes gewerkt en van alle mensen daarin veel geleerd.”
Advies voor toekomstige studenten
“Kies een opleiding die je echt wil doen. Als je het wil, dan komt het wel goed. Je moet er hard voor werken, maar als je iets kiest wat je leuk vindt en waar je je goed bij voelt, dan lukt het zeker.”
Doorstuderen
“Na de Ad ga ik de bachelor Commerciële Economie doen, waar ik meteen weer een sales-Comakership ga doen. Veel sales- en marketingvakken zullen herhalend zijn, maar dan op een wat hoger niveau. Die twee jaar bestaan verder uit projecten en afstuderen. Over twee jaar heb ik dus hopelijk een bachelordiploma. ”
Victor deelt ook zijn ervaring met studeren en dyslexie. Lees hier zijn verhaal.