Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Ik wil scheikunde interessant maken voor leerlingen

Tayfun vierdejaars Lerarenopleiding Scheikunde
Banner image

Vierdejaarsstudent Tayfun koos voor de Lerarenopleiding Scheikunde met een doel: een vak dat vaak als saai en ingewikkeld wordt gezien, boeiend en leuk maken voor leerlingen.

"Het was voor mij altijd al mijn droom om docent te worden en iets te kunnen bijdragen aan de Nederlandse samenleving. Bij Scheikunde dacht ik: iedereen vindt het saai en lastig, maar ik ga een manier vinden om het toch interessant te maken."

"Op de opleiding leren we hoe belangrijk het is om abstracte concepten tastbaar en visueel te maken voor leerlingen. We leren hoe je deze abstracte concepten kunt vertalen naar begrijpelijke en boeiende lesstof. Bijvoorbeeld door middel van demonstratiepractica of onderzoekspractica, waardoor leerlingen een tastbare ervaring krijgen."

Nooit uitgeleerd

"De didactische expertise van mijn docenten is van onschatbare waarde. Dankzij hun begeleiding voel ik me nu zelfverzekerd om voor de klas te staan. En ik kan nu op hoog niveau deelnemen aan discussies over onderwijs. Het niveau van de opleiding Scheikunde is soms uitdagend, maar dit geeft je als student een stevige basis. We worden goed uitgerust om onszelf te blijven ontwikkelen. De belangrijkste les die ik heb geleerd is dan ook: blijf jezelf ontwikkelen, want een docent is nooit uitgeleerd."

Practicums

"Ik herinner me een bijzonder experiment waarbij we een vuurtornado maakten door middel van een speciale opstelling met behulp van een plateau. Dit experiment was niet alleen fascinerend, maar hielp mij ook om een soortgelijke praktijkervaring te creëren voor mijn eigen leerlingen. Hun reactie was fantastisch! Dit toonde me hoe waardevol de vaardigheden zijn die ik tijdens de opleiding heb ontwikkeld, zoals het visualiseren van complexe concepten met praktische experimenten. Het benadrukt hoe nieuwsgierigheid ons motiveert om onze lessen steeds te verbeteren en hoe we geleerde concepten en contexten kunnen integreren in onze lespraktijk."

Bijna afgestudeerd

"Ik ben nu bijna klaar met mijn studie en kijk met trots terug op mijn leerproces. Mijn stagebegeleider zei: ‘Ik heb leerlingen nog nooit zo gemotiveerd gezien in de klas.’ Dat was fantastisch om te horen en precies de reden waarom ik deze opleiding ben gaan volgen. Het is het mooiste compliment dat je me kan geven."