Het is soms zo gezellig dat je vergeet dat je ook nog moet studeren
De Lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding wordt vaak omschreven als een ‘warm bad’. Dit merkte ik al tijdens de meeloopdag. Na die dag wilde ik eigenlijk niet meer naar huis. Ik wilde gelijk beginnen aan mijn opleiding!
Ik heb deze opleiding gekozen omdat ik een passie heb voor zowel bewegen als onderwijs en er is veel ruimte voor de pedagogische kant van het bewegen. Er wordt vanuit het kind gekeken, en hoe je als docent het kind kan helpen of ondersteunen om beter te leren bewegen. Daarvoor heb je zelf een bepaalde bewegingsvaardigheid nodig, maar dit is niet het allerbelangrijkste in de opleiding. De focus ligt op hoe een kind leert, en welke activiteiten je in welke volgorde kunt aanbieden aan je leerlingen.
Alles is praktijk
Je krijgt vakken als zwemmen, turnen, dansen, atletiek, judo en spel. Maar ook yoga, circus en EHBO. Wat ik ook interessant vind, is dat je zelf nadenkt over de activiteiten die je aanbiedt aan je leerlingen. Waarom zou je bijvoorbeeld een salto springen met twee valmatten in plaats van één? Deze vraag kun je beantwoorden nadat je het vak humane biologie gehad hebt.
Het interessante van al deze vakken is dat je alles gelijk kunt gebruiken in de praktijk. Je loopt namelijk al stage vanaf het 2e semester. Hier gebruik je gelijk alles wat je leert. Tijdens de lessen op Windesheim bespreken we vervolgens voorbeelden besproken uit onze stages. Wanneer het een leerling bijvoorbeeld niet lukt om rond te komen bij de salto, kun je dit gelijk vragen tijdens je turnles.
Niet meteen alleen voor de klas
Tijdens je stage word je gelukkig niet gelijk in het diepe gegooid, je hoeft niet meteen in je eentje voor de klas te staan. Je doet dit eerst samen met anderen, en per leerjaar krijg je steeds meer verantwoordelijkheid. Je loopt stage in het basisonderwijs, het speciaal onderwijs en het voortgezet onderwijs stage.
Ik wil nog lang niet weg!
De opleiding bevalt mij heel goed. De lessen zijn onwijs leerzaam, voor mij als persoon en voor mij als lesgever. Ook biedt de opleiding veel ruimte aan leerlingen die extra uitdaging zoeken. Zo kun je meehelpen met het organiseren van het winterkamp voor de 1e-jaars of je kunt mee als skileraar. Ook zijn er studenten die het zomerkamp organiseren, of zelfs al een pre-master volgen. Het mooie van deze extra’s vind ik dat je ze samen doet. Samen met docenten of samen met andere studenten.
Het minder leuke aan de opleiding is dat ie maar 4 jaar duurt. Ik ben bang dat ik over een jaar nog niet weg wil! De docenten beschikken over een enorme vakkennis en kunnen die op een uitdagende manier aanbieden. De band tussen leerlingen en docenten is erg speciaal: je wordt behandeld als collega in plaats van als student.
Bewegingsonderwijs nóg beter maken
Na mijn afstuderen wil ik de Master Bewegingswetenschappen doen. Hierna wil ik graag aan het werk als docent bewegingsonderwijs. Daarnaast wil ik graag onderzoek doen om bewegingsonderwijs nóg beter te maken. Mijn ultieme droom is om ooit als docent op deze lerarenopleiding te werken. Dit laat denk ik wel zien hoe fijn ik het heb op Windesheim!