Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Elke dag leg ik de verbinding met mijn eigen doel

Meike tweedejaarsstudent, PMKE
Banner image

Meike is tweedejaarsstudent aan de opleiding Pedagogisch Management Kind en Educatie (PMKE). Tijdens een bezoek aan de open dag kwam ze erachter dat deze opleiding goed bij haar ambities paste. Meike: ‘Ik wil graag een eigen kinderopvang oprichten. Dit doel motiveert mij om het beste uit de opleiding te halen’. 

‘In havo-3 heb ik voor het eerst een open dag bij Windesheim bezocht. Ik wist toen al dat ik een eigen kinderopvang wilde oprichten en zocht de meest geschikte opleiding. Op YouTube zag ik een video van een student PMKE, die ook een eigen kinderopvang wilde oprichten. Toen wist ik; deze opleiding sluit goed aan. Ik heb daarna nog een aantal keren de open dag bezocht. Niet omdat ik twijfelde, maar omdat ik elke keer nieuwe vragen had die ik wilde stellen.’

Combinatie pedagogiek en management

‘Ik hou ervan om omringd te zijn door kinderen. Tegelijkertijd trekt de managementkant mij ook, mede omdat ik ondernemer wil worden. De combinatie die de opleiding PMKE biedt, is daarom perfect voor mij. Vorig jaar heb ik stagegelopen binnen het onderwijs. Geen plek waar ik in eerste instantie aan had gedacht, maar ik heb er achteraf veel geleerd. Ik liep twee dagen per week mee met groep 1 en 2. Dat heeft me veel inzicht gegeven in wat een school verwacht van een kleuter zodra die van de kinderopvang komt. Momenteel loop ik stage bij een kinderopvang. Ik loop een dag mee op de groep en een dag met de directrice. Een leuke combinatie.’

Ondernemersfamilie

‘Dat ik een eigen kinderopvang wil oprichten, daar staat niemand van te kijken. Ik kom uit een ondernemersfamilie. Mijn vader is ondernemer en mijn opa had een eigen winkel. Ondernemen zit dus in mijn bloed. Dankzij mijn familie heb ik een goed beeld van wat een ondernemer doet, met de positieve en negatieve kanten.’

Duidelijke visie

‘Bij een kinderopvang staat het kind centraal. Ik vind het minstens zo belangrijk dat de medewerkers zich fijn en gehoord voelen. Als zij het goed hebben, kunnen ze ook goed voor de kinderen zorgen, dat is mijn visie. Daarnaast wil ik me bezighouden met hoe ik later voldoende diversiteit en inclusie in mijn organisatie kan krijgen. Ik merk dat ik tijdens de opleiding, stages en in gesprek met docenten en mijn familie al een beeld krijg van hoe dit zou kunnen, waardoor mijn visie steeds duidelijker wordt.’ 

De opleiding

‘Ik zit goed op m’n plek. We gaan het komende semester bezig met het schrijven van een ondernemingsplan. Daar heb ik heel veel zin in. Het is een project, waarbij ik moet samenwerken met mijn medestudenten. Voor deze opdracht vind ik dat wel een beetje jammer, omdat ik al zo’n duidelijke visie heb over mijn toekomstige onderneming.’

‘Wat fijn is aan deze opleiding, is dat je altijd bij je docenten terecht kunt om te sparren en dat de meeste docenten heel inspirerend zijn. Een vak zoals jeugdrecht is niet het vakgebied waar ik in zou willen werken, maar toch zijn deze lessen heel interessant door het enthousiasme van de docenten. Elke dag leg ik de verbinding met mijn eigen doel, waardoor de lessen heel relevant zijn. Daarnaast is er een goede sfeer in de klas. Ik trek veel op met 5 andere klasgenoten, wat ook buiten Windesheim een leuke meidengroep is geworden. Dat had ik van tevoren niet verwacht.’

Stockholm

‘In het tweede jaar krijg je de opdracht om naar het buitenland te gaan, om te ontdekken hoe organisaties in de zorg- en welzijnsector rond kinderen/jongeren georganiseerd zijn. Samen met twee medestudenten hebben wij ervoor gekozen om te kijken hoe de kinderopvang in Stockholm is geregeld. We moesten alles zelf regelen; onze tickets, het verblijf en ook het contact met de kinderopvang. Eigenlijk hadden we gepland om één kinderopvangorganisatie te bezoeken, maar op het vliegveld kwamen we in contact met iemand die ervoor heeft gezorgd dat we nog een organisatie konden bekijken. Erg interessant om te zien hoe zij daar de kinderopvang organiseren. Zo is in Nederland alles strak georganiseerd en proberen we het kind niet uit het oog te verliezen. In Zweden vinden ze juist dat een kind moet kunnen ontdekken zonder dat ze continu in de gaten worden gehouden. Die verschillen zijn interessant en die bespreken we vervolgens ook in de klas.’

Klassenvertegenwoordiger?

‘Ik heb mij aangemeld als klassenvertegenwoordiger, omdat ik het belangrijk vind om mijn stem als student te kunnen laten horen. Ik vind het daarnaast ook erg leuk en interessant om met mijn eigen ervaringen mee te denken hoe we deze opleiding nog beter kunnen maken.’ 

Tip

‘PMKE is een erg brede opleiding, vanwege de combinatie tussen pedagogiek en management. Je leert alles over kinderen (van 0-16 jaar), maar ook over managementvraagstukken. Je kunt later in een breed werkveld werken. Zo kan je in de gehandicaptenzorg, jeugdzorg, basisonderwijs of bijvoorbeeld de kinderopvang werken, maar er is nog zoveel meer wat je als PMKE’er zou kunnen doen!’

Denk jij erover om PMKE te gaan studeren? Kom eens een kijkje nemen op onze open dag. Daar kun je al je vragen stellen aan onze studenten en docenten en kun jij een presentatie over de opleiding volgen. 

Aanmelden open dag