Bij Teachers College staan creativiteit en vernieuwende ideeën centraal
Teachers College biedt een unieke ervaring voor studenten die creativiteit, vernieuwing en vrijheid zoeken in hun leerproces. Esmee, tweedejaars en net gestart met haar specialisatie bij de pabo (deeltijd), vertelt hoe de opleiding in elkaar zit en hoe zij het beleeft.
"Ik wist al dat ik geen gewone lerarenopleiding wilde doen. Bij Teachers College ontdekte ik een plek waar meer mogelijk is. Ik heb leren altijd leuk gevonden, maar miste op school creativiteit en invloed op wat en hoe ik leerde. Digitalisering kan leren verrijken, maar beperkt soms de nieuwsgierigheid van kinderen. Het is belangrijk dat kinderen vragen leren stellen en zelf richting geven aan hun leerproces onder passende begeleiding van een docent. Teachers College biedt een plek waar creativiteit en vernieuwende ideeën centraal staan, en waar we werken aan onderwijs dat nieuwsgierigheid stimuleert."
Sfeer en community
"Op de open dag werd ik meteen aangetrokken door het lokaal. Het had een huiselijke sfeer, met tafels en stoelen waar je rustig kunt werken. Alles voelde losser en niet zo schools. Het was een beetje chaotisch en speels – dat moet wel bij je passen, maar voor mij werkt het perfect!"
"De onderlinge sfeer is hecht. Vanaf het tweede jaar zit je doordeweeks bij een reguliere lerarenopleiding, maar op vrijdag komen studenten uit alle jaarlagen samen voor TC Friday. We werken dan aan maandthema’s en ’s middags spelen we spellen. We zijn echt een community, en dat sociale contact is belangrijk. Het is niet alleen vriendschap, maar ook diepe gesprekken over het vak en onszelf. Die gesprekken helpen ons om te groeien als persoon en als toekomstige docenten."
Zelf initiatief nemen
"Bij Teachers College werk je aan de vaardigheden uit het competentiemodel. Zo kun je zelf bepalen wat je wilt leren, en je leervragen omzetten in opdrachten of toepassen tijdens je stage. Dat maakt het eerste jaar juist zo leuk; je krijgt hier geen gerichte opdrachten zoals bij andere lerarenopleidingen. Voor mij werkt die vrijheid perfect, omdat ik snel verveeld raak – die variatie en ruimte voor initiatief maken het juist uitdagend. Zo zijn we op mijn initiatief naar een debat over het lerarentekort in de Tweede Kamer gegaan. Om mijn medestudenten voor te bereiden, gaf ik een les over vakjargon en de politieke standpunten. Hiermee werkte ik niet alleen aan de competentie Burgerschap, maar ook aan Didactiek en Pedagogiek. Al deze ervaringen verzamel je in je portfolio, zodat je aan het eind van het jaar kunt laten zien dat je de nodige competenties beheerst."
Portfolio, assessments en feedback
"In het eerste jaar krijg je studiepunten op basis van je portfolio. Alles wat je doet of leert, verzamel je daarin. Dat kan op allerlei manieren. Het kan een computerbestand zijn, tekeningen, of een grote presentatie. Studenten pakken dat allemaal op hun eigen manier aan."
"Je hebt daarnaast vier assessments per jaar, waaronder formatieve assessments om te kijken waar je staat. Op basis daarvan weet je wat je nodig hebt om het summatieve assessment te halen. Reflecteren is daarbij belangrijk. Je bent steeds bezig met feedback geven en krijgen. Je leert enorm van elkaars inzichten en ervaringen. Coaches begeleiden ons daarbij, zeker in het eerste jaar. In leerteams werken we samen en oefenen we de vaardigheden waar behoefte aan is. Zo gaven studenten het aan dat ze het lezen van Engelse literatuur lastig vonden, dus daar zijn we toen mee aan de slag gegaan."
Voor wie is Teachers College geschikt?
"Het is fijn dat je tijdens de studie kunt kiezen tussen basis- of voortgezet onderwijs. Maar als dat je enige motivatie is om deze opleiding te volgen, ga je het niet halen. Teachers College past bij studenten die openstaan voor nieuwe vormen van onderwijs en graag hun eigen pad uitstippelen. Je moet ervan houden om creatief te denken, initiatief te nemen, en zelf op zoek te gaan naar antwoorden. Het helpt als je ondernemend bent en niet bang bent om vragen te stellen."
Een breed toekomstbeeld
"Ik ben nog aan het ontdekken wat ik precies wil, maar ik weet zeker dat ik iets wil bijdragen aan het onderwijs. Misschien ooit wel een adviesrol bij het ministerie, of een vorm van onderwijs waar kinderen ook buiten leren. Het mooie van Teachers College is dat ik nu nog alle kanten op kan, maar ik weet dat ik uiteindelijk iets wil doen waarbij ik kinderen kan helpen en van hen kan leren."