Dit jaar heb ik geleerd video en audio te monteren
Ik ben Awez Hamed, ik ben negentien jaar oud en kom uit Zwolle. Na een halfjaartje HBO – Rechten bij Windesheim ben ik overgestapt naar Journalistiek.
Op de basisschool zat ik bij een kinderredactie van een krant in Zwolle. Ik vond het altijd al superleuk om stukjes te schrijven. Omdat ik erg van de Nederlandse taal houd, ben ik naar een open dag van Journalistiek geweest. Hierna heb ik me uit enthousiasme ingeschreven voor een meeloopdag en dit bevestigde het goede gevoel dat ik al had.
Theorie en producties
Ik heb vakken als taalbeheersing, berichtgeving en verslaggeving. Dit zijn de journalistieklessen waarin je leert hoe je bijvoorbeeld een reportage of nieuwsbericht moet maken. Ik heb vooral moeite met theoretische vakken als sociologie en politiek. Daar moeten ik en sommige klasgenoten meer ons best voor doen. Ook economie is lastig voor sommigen, want niet iedereen had dit op de havo.
Je leert het vak journalistiek het beste door producties te maken. Je doet zo praktijkervaring op, en je leert snel hoe je bijvoorbeeld audio bewerkt of interviewt. Dit jaar heb ik geleerd om video en audio te monteren, wat ik graag wilde leren. Ik vind het ook erg leuk dat ik zelf de onderwerpen van mijn producties mag kiezen. Daardoor is het automatisch interessanter. De feedback van klasgenoten en docenten helpt daarbij om te groeien.
Veel deadlines, maar genoeg vrije tijd
De mindere kant is dat er veel deadlines zijn en je vaak producties of huiswerk moet inleveren. Ik heb de studielast inmiddels beter onder controle dan in de eerste twee maanden. Er komt dan veel op je af. Ik ben naast de lessen ongeveer vier dagen per week bezig met school. Het verschilt erg, de ene keer is er bijvoorbeeld een tentamen en moet je elke dag wat leren of moet je elke week opdrachten inleveren voor economie. Toch is de studiedruk goed te combineren met een privéleven. Ik heb nog steeds tijd om leuke dingen te doen en te werken. Ik werk ongeveer zeven uur per week in de horeca. Ik zorg dat ik werk op een vrije dag en dan maak ik mijn huiswerk van tevoren. Zo is het makkelijk te combineren.
Journalistiekstudenten zijn niet altijd brutaal
Ik vond de overstap van havo naar HBO – Rechten heftiger dan naar Journalistiek. Er zijn nu namelijk minder theoretische vakken. Het tempo is wel hoog. Binnen drie weken moest economie afgerond zijn, je levert elke drie weken producties op en daarnaast heb je nog je huiswerk. Maar het is prima te doen als je je werk bijhoudt en je best doet. Sommige mensen denken dat journalistiekstudenten brutaal moeten zijn. Zeker niet alle studenten zijn brutaal, sommigen zijn zelfs verlegen! Toch moet je wel bepaalde dingen durven, zoals mensen opbellen, interviewen of op mensen durven af te stappen.
Klas is verdeeld in drie redacties
De eerste maand was onwennig, want ik kende natuurlijk niemand. Er was wel een kennismakingsdag, maar helaas had ik mij hiervoor uitgeschreven. Daardoor duurde het langer om goede banden op te bouwen. Nu is dat allemaal ingehaald en heb ik alsnog goede vrienden gevonden. Je leert elkaar vanzelf leren kennen door samen te werken en door met elkaar in de klas te zitten. Er zitten net wat meer jongens in mijn klas dan meisjes. De klas is verdeeld in drie redacties. Elke redactie bestaat uit ongeveer acht mensen. De leeftijden lopen wel uiteen. Er zijn studenten van 27 en 17 jaar. Veel klasgenoten hebben al mbo gedaan of zijn vorig jaar aan een studie begonnen die niet bij ze paste. De gemiddelde leeftijd is denk ik 21 jaar. Ik vind het contact onderling erg fijn. Ik kan altijd appen als ik een vraag heb en iedereen is super behulpzaam.
Docenten reageren zo snel ze kunnen
Ik ben naar een open- en meeloopdag geweest, maar het blijft lastig om een duidelijk beeld te krijgen van een opleiding. Ik ben gelukkig aangenaam verrast. Ik vind het erg leuk dat je alle opdrachten van journalistiek eigen kunt maken, maar ik had wel verwacht dat we wat creatiever mochten zijn qua portfolio’s, vormgeving en door andere programma’s te gebruiken dan Word. Online les heeft zijn voor- en nadelen. Het is fijn dat ik efficiënt mijn tijd kan indelen, want ik houd tijd over doordat ik niet meer naar school hoef te fietsen. Je moet wel zelf de motivatie vinden om actief mee te doen in de les. Het is erg makkelijk om niet mee te doen. Het contact met de docenten is prima. Je kunt vragen altijd tellen in de les of mailen. Ze reageren altijd zo snel ze kunnen.