De combinatie van praktijk en theorie gaf voor mij de doorslag
In eerste instantie had ik helemaal geen idee welke richting ik op wilde. Ik had me ingeschreven voor een aantal voorlichtingen tijdens open dagen, waaronder die van Pedagogisch Management Kind en Educatie (PMKE). Deze opleiding sprak mij het meeste aan, vooral omdat ik altijd al veel plezier beleefde aan de omgang met kinderen. De combinatie van praktijk en theorie gaf voor mij de doorslag: in jaar één mag je al gelijk beginnen met stage lopen. Ik zit nu in het tweede jaar en ben nog altijd erg blij met mijn keuze.
Tijdens de opleiding word je in principe opgeleid tot manager van een pedagogische setting waarin de jeugdige van nul tot zestien jaar centraal staat. Denk aan een baan in de jeugdzorg, op een IKC, op een kinderdagverblijf of in het speciaal onderwijs. Maar bijvoorbeeld ook in de gehandicaptenzorg of in een jeugdgevangenis. Je hoeft niet per se de managementkant op te gaan. Zo leren wij ook hoe we kinderen met een extra ontwikkelvraag en medewerkers kunnen coachen.
Praktijkopdrachten en weinig tentamens
De manier van onderwijs verschilt in veel opzichten van andere opleidingen. Zo hebben wij veel meer praktijkgerelateerde opdrachten en we hebben weinig tentamens: in jaar 1 en 2 maar 2 tentamens per jaar. De rest van de vakken sluit je af aan de hand van verslagen (bewijsstukken). De studie laat ons heel vrij in hoe we die bewijsstukken inleveren. Zo kan ieder zijn of haar eigen creativiteit hierin kwijt!
Ontwikkeling van kinderen
Qua theorie vind ik de ontwikkeling van kinderen het leukst, vooral omdat ik hier later zelf ook wat mee wil doen. Ik heb nog geen concreet beroep voor ogen, maar ik weet wel dat ik iets wil met de ontwikkeling van kinderen met een extra hulpvraag. Ik vind het interessant hoe bijvoorbeeld kinderen met een ‘normale’ ontwikkeling verschillen van kinderen met een extra hulpvraag – en hoe wij als ontwikkelende professionals die extra hulp kunnen bieden.
Management en economie
Omdat mijn interesse ligt bij de ontwikkeling van kinderen vind ik de vakken over management en organisatie soms lastig. Maar we worden overal goed in ondersteund, wat de studie zeker wel haalbaar maakt. Zelfs als je op de middelbare school geen enkel economie- of managementvak hebt gehad, zoals ik.
Klein maar fijn
Omdat wij een redelijk kleine (maar groeiende!) opleiding zijn, kennen de docenten alle leerlingen bij naam. Dat zorgt voor een fijne werksfeer. We mogen altijd met vragen de docentenkamer binnenlopen. En is de betreffende docent waaraan je een vraag hebt er niet, dan is er altijd wel een andere docent die bereid is om te helpen. Kortom, ik zou de opleiding zeker aanraden!