Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

We hebben een duidelijke vooruitgang geboekt

Stichting Arlanta Traject passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen
Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Ervaringen(opent in nieuw tabblad) /
  3. Passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen

Siska Kloppenburg is projectleider bij Stichting Arlanta, een onderwijsstichting met 20 basisscholen in de regio Dokkum. Vanuit haar rol coördineert zij een traject rondom hoogbegaafdheid dat door Hogeschool Windesheim wordt uitgevoerd. Het doel van het traject is om leerkrachten te ondersteunen bij het tijdig signaleren van (hoog)begaafde leerlingen. En hen te helpen met een passend onderwijsaanbod dat aansluit bij de onderwijsbehoeften van deze leerlingen. Zo wordt de basisondersteuning verstevigd en een kwaliteitsslag gemaakt in passend onderwijs voor (hoog)begaafde kinderen.

Waarom dit traject?

“Het traject begon een aantal jaren geleden met als doel hoogbegaafdheid binnen onze stichting beter op de kaart te zetten”, vertelt Siska. “Brede talentontwikkeling is ook belangrijk, maar we hebben ervoor gekozen om ons in eerste instantie te richten op cognitief talent. We besloten op elke school een talentcoördinator aan te stellen om kennis en vaardigheden te verspreiden binnen de teams.”

Inhoud

Het traject omvat vier bijeenkomsten van drie uur per jaar, waarin kennisoverdracht, intervisie en praktijkopdrachten centraal staan. “In het begin lag de nadruk vooral op kennisoverdracht: wat is hoogbegaafdheid en hoe kun je dat signaleren? Later zijn we verder gegaan met verdiepen en verrijken van het aanbod.’’ Het traject werkt met een door Windesheim ondersteund protocol. “Dit protocol is een belangrijke leidraad. Het bevat vier ondersteuningsniveaus: van gedifferentieerd onderwijsaanbod binnen de groep. Tot extra ondersteuning met externe expertise. Naast afspraken op stichtingsniveau, vullend scholen het zelf aan met hun eigen aanpak.”

Resultaten

Siska ziet grote veranderingen in hoe leerkrachten omgaan met hoogbegaafdheid. “We zien dat leerkrachten bewuster kijken naar kenmerken van hoogbegaafdheid en beter signaleren. Ook zien we een verandering in mindset: van ‘het is iets extra’s’ naar ‘het hoort bij passend onderwijs.’” Door het traject komen leerkrachten eerder met vragen en gebruiken ze vaker stimulerende werkvormen. “Juist door leerlingen uit te dagen, zie je meer signalen van begaafdheid”, zegt Siska. “In de beginfase was het voor de deelnemers soms wel zoeken naar richting. Maar sinds we met het protocol werken, hebben deelnemers meer houvast.”

Intervisie

Intervisie is volgens haar een belangrijk onderdeel van het traject. “Leerkrachten delen ervaringen en leren veel van elkaar.” Hogeschool Windesheim speelt een centrale rol in het traject. “Ze hebben ons geholpen om een aanpak te vinden die bij onze organisatie past.’’ Naast het traject zelf speelt ook de onderzoekswerkplaats van Windesheim een belangrijke rol. Hier doet Siska, vanuit haar rol als projectleider, praktijkonderzoek naar hoe hoogbegaafde leerlingen op kleine scholen beter kunnen worden ondersteund. “Op kleine scholen zitten vaak maar één of twee hoogbegaafde leerlingen, en zij missen vaak contact met ontwikkelingsgelijken”, legt Siska uit. “Ik onderzoek hoe we hen toch passend onderwijs en de juiste ondersteuning kunnen bieden. Door een vorm van peer-learning op te zetten, waarbij de contacten tussen deze leerlingen worden versterkt en zij van en met elkaar kunnen leren.”

Het praktijkonderzoek sluit goed aan op de opleiding tot Hoogbegaafdheidsspecialist die Siska volgt bij de hogeschool. “Het praktijkonderzoek dat ik doe in de onderzoekswerkplaats, kan ik gebruiken als onderdeel van mijn opleiding. Dat maakt het heel efficiënt.’’ Dankzij de ondersteuning van Windesheim, zowel in het traject als via de onderzoekswerkplaats, heeft Stichting Arlanta verschillende stappen gezet in het onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. “We hebben een duidelijke vooruitgang geboekt in hoe we signaleren en begeleiden. Hogeschool Windesheim heeft ons hierin echt ondersteund.”

Op zoek naar een soortgelijk traject? Lees op de maatwerkpagina over Onderwijs wat wij allemaal aanbieden.