Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

We bieden maatwerk om docenten in rekenen te versterken

Sandra Engbersen-Ehrenhard over maatwerk rekenonderwijs
Banner image

Het vak rekenen vormt een uitdaging voor veel docenten. Het is een van de weinige vakken zonder specifieke lerarenopleiding. Windesheim biedt maatwerktrajecten en opleidingen om docenten te professionaliseren en hen te ondersteunen bij deze uitdagingen. Sandra Engbersen-Ehrenhard, onderwijspsycholoog en consultant bij Windesheim, deelt meer over de aanpak.

‘’Rekenen is een vak waarin je veel verschillende strategieën kunt gebruiken, en dat maakt het soms ingewikkeld voor docenten’’, legt Sandra uit. ‘’Leerlingen komen van verschillende scholen in de regio samen op het vervolgonderwijs waar zij hun route voortzetten. Daar zijn variaties zichtbaar in hoe zij rekenaanpakken aangeleerd hebben gekregen. Docenten vragen zich vaak af: hoe leer ik dit mijn leerlingen aan? Dat leidt op scholen regelmatig tot onzekerheid, omdat docenten vaak strategieën inzetten die zijzelf gebruiken en goed kennen of handelen op basis van onderbuikgevoel. Zonder goed aan te sluiten bij wat een student nou precies nodig heeft.’’

Maatwerk

‘’Bij Windesheim bieden we concrete handvatten om docenten te helpen, afgestemd op hun ervaring en achtergrond.’’ Hogeschool Windesheim biedt verschillende opleidingen en maatwerktrajecten die aansluiten bij de behoeften van docenten in verschillende onderwijssectoren, zoals het voortgezet onderwijs (vo), middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en primair onderwijs (po). ‘’We hebben twee grote opleidingen: Rekenbevoegdheid en de Rekencoördinator. De cursus Rekenbevoegdheid bereidt je voor op het behalen van je bevoegdheid om rekenles te geven in het voortgezet onderwijs (vo) en middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Je leert studenten voorbereiden op het centrale rekenexamen, ontwikkelt didactische vaardigheden en leert oplossingsstrategieën en modellen toepassen in je rekenlessen.’’

Naast deze hoofdopleidingen biedt Windesheim ook kleinere cursussen aan. Bijvoorbeeld Rekenen in een multiculturele setting, Rekengesprekken voeren en andere rekenmodules. ‘’Maatwerk is daarin heel belangrijk. We kijken echt naar de persoon, hun ervaring en achtergrond. Vaak werken deelnemers met verdiepingsopdrachten naar keuze, zodat het traject aansluit bij wat zij nodig hebben. Denk aan taal in de rekenles, begeleiding van rekensterke leerlingen, differentiëren, motivatie in de rekenles of de plek van het rekenonderwijs in het curriculum.’’

Resultaten

Sandra kijkt met trots terug op het maatwerktraject dat is opgezet bij Aventus, een mbo-instelling. Het traject draait nu al zo’n tien jaar. ‘’Dit traject bestaat vaak uit 15 bijeenkomsten, waarin docenten van verschillende opleidingen samenkomen. Denk aan autotechnicussen, laboranten, schoonheidsspecialisten, timmermannen, onderwijsassistenten en andere beroepsgroepen. Dat geeft zoveel dynamiek in een groep’’, vertelt Sandra.

‘’In zo’n groep zie je kampen ontstaan: de een zegt ‘Je moet kale rekensommen geven’ en de ander zegt ‘Nee, je moet beginnen met het begrip.’ Die discussies zijn ontzettend waardevol, omdat iedereen een visie heeft. Ze leren van elkaar en zien hoe het ook anders kan.’’ Ze vervolgt: ‘’Vaak zijn deelnemers heel enthousiast, omdat ze voorheen alles op één manier uitlegden en nooit hebben stilgestaan bij alternatieven. Alleen al dat inzicht is winst.’’

Het maatwerk bij Windesheim richt zich niet alleen op de ontwikkeling van de individuele docent, maar ook op de school als geheel. ‘’We ronden de leergang af met een aanbeveling of advies voor de rekenafdeling. Zo wordt niet alleen de deelnemer, maar het hele team beter.’’

Ook investeren in een maatwerktraject?

Lees meer

Meer weten over rekenonderwijs bij hogeschool Windesheim? 

Bekijk meer