Docenten leren om onderwijs te ontwerpen voor hun eigen school
Windesheim biedt sinds twee jaar een lerarenopleiding op maat voor docenten van Stichting Attendiz, een koepelorganisatie met twaalf scholen voor voortgezet speciaal onderwijs. Het traject, gericht op de hbo-opleiding Docent en Kennismanager Dienstverlening en Producten (D&P), helpt docenten hun tweedegraads bevoegdheid te behalen met lessen en begeleiding die aansluiten bij hun werk en ervaring. Opleidingscoördinator Lydia Posthumus vertelt over het traject.
Wat dit traject bijzonder maakt, is dat de scholenkoepel voor (voortgezet) speciaal onderwijs Attendiz een hele groep docent opleidt via een maatwerkprogramma. “De stichting heeft dit traject voor haar docenten afgenomen, wat betekent dat zij de lessen als groep volgen in plaats van individueel. De focus ligt op samen leren en professionaliseren voor de eigen onderwijscontext”, legt Lydia uit.
Waar veel lerarenopleidingen in vaste structuren werken, kijkt de lerarenopleiding Docent en Kennismanager Dienstverlening en Producten (D&P) specifiek naar de voorkennis en ervaring van de deelnemer. Daar wordt het opleidingstraject op aangepast. Bij Attendiz betekent dit dat docenten die al veel praktijkervaring hebben, sneller door bepaalde onderdelen kunnen. Terwijl anderen zich kunnen verdiepen in onderwerpen waar ze minder ervaring mee hebben.
“We bieden een breed vakinhoudelijk programma,” legt Lydia uit. “De docenten leren om onderwijs te ontwerpen voor hun eigen school en specifieke omgeving. Omdat ze met verschillende doelgroepen werken en vaak al een achtergrond hebben als onderwijsassistent of in een ander vakgebied, is het traject echt maatwerk. Op het rooster staan, naast het generieke programma, vakken en workshops uit diverse disciplines. Bijvoorbeeld het organiseren van een event of het ontwerpen van een product. En denk ook aan marketing en ondernemen.”
Leren en werken tegelijkertijd
Elke maandagmiddag komen de deelnemers samen. “Dan worden vakinhoudelijke workshops aangeboden waarin we werken met leerpleinen. En ook in vaklokalen aan de slag gaan met het aanleren van praktische vaardigheden. Het feit dat ze in hun dagelijkse praktijk werken en hun werk tegelijkertijd hun stage is, maakt het traject uniek.” De lessen combineren theorie en praktijk, waardoor docenten de opgedane kennis direct kunnen toepassen in hun werk.’’ Doordat hun dagelijkse werk meetelt als stage, hoeft er geen extra stageplek gezocht te worden.
Persoonlijke begeleiding en flexibiliteit
Het traject biedt niet alleen onderwijsinhoud op maat, maar ook intensieve begeleiding. Iedere deelnemer heeft een vaste studieloopbaanbegeleider die hen helpt hun leerdoelen te formuleren. En om de vakkennis te vertalen naar hun eigen onderwijspraktijk. “We vragen de studenten om eigenaarschap te tonen: wat wil jij leren en hoe ga je dat aantonen? We leggen de regie echt bij de student. Dat vraagt in het begin een extra inspanning, vooral van deelnemers die gewend zijn aan een klassiek schoolsysteem. Maar het zorgt ervoor dat ze zelf hun vakinhoud leren beheersen en naar de praktijk vertalen.”
Docenten bij Attendiz werken met een diverse groep leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs. Dit vraagt soms om specifieke vaardigheden. Het maatwerktraject helpt hen deze vaardigheden te ontwikkelen op een manier die past bij hun werk. Het traject is ontworpen om flexibel in te spelen op de behoeften van iedere student. “In principe duurt de volledige opleiding vier jaar, maar kan het vaak al sneller. Bijvoorbeeld in drie jaar”, licht Lydia toe. “Bij aanvang deden we een screening om te zien wat iemand al kon laten zien. En ook tijdens het traject is aanpassing van de leerroute mogelijk. Een aantal volgt eerst de Associate degree Educatief Professional Beroepsonderwijs en stroomt daarna door naar de bachelor. Zo heeft iedereen een eigen programma om zich te ontwikkelen tot een startbekwame docent en kennismanager Dienstverlening & Producten.”
Ook interesse in een op maat gemaakt traject? Lees op de pagina Onderwijs wat hogeschool Windesheim biedt.