Het biedt inhoudelijke verdieping en een stevige basis voor de toekomst
Bij het ROC van Twente nemen docenten deel aan het maatwerktraject Leergang Burgerschap mbo van Windesheim. Sep van den Berg, docent burgerschap en coördinator, vertelt hoe dit traject bijdraagt aan zijn ontwikkeling als docent en het onderwijs.
Het programma bestaat uit zeven bijeenkomsten, telkens van 15:30 tot 20:00 uur. “De eerste bijeenkomst was vooral een introductie. Maar daarna volgden gastdocenten die verdieping brachten in de vier dimensies van burgerschap en de nieuwe thema’s die eraan komen. Tijdens de bijeenkomsten is er een balans tussen theorie en praktijk. De gastdocenten delen niet alleen kennis, maar brengen ook werkvormen in die we direct in de praktijk kunnen gebruiken. Daarnaast is er ruimte om met collega’s te sparren en van elkaar te leren.”
Het ROC van Twente koos ervoor om meerdere docenten deel te laten nemen aan de leergang, zodat de school voorbereid is op toekomstige eisen in het vakgebied. “We willen als instelling vooroplopen en zorgen dat een groep docenten goed voorbereid is. Daarnaast is het een verrijking van jezelf als docent.’’
Thema's en werkvormen
Sep heeft al een aantal werkvormen uit het traject toegepast in zijn lessen. “Bij een les over politiek kregen we tips over hoe je gevoelige onderwerpen, zoals conflicten in het Midden-Oosten, bespreekbaar maakt in de klas. Daarnaast leerden we over het socratische gesprek, waarbij je zonder waardeoordeel en met nieuwsgierigheid een discussie voert. Dat is een methode die ik inmiddels al in de praktijk heb toegepast.”
Naast praktische vaardigheden biedt het traject ook ruimte voor reflectie. “We denken na over de kern van burgerschap: wat is een goede burger, en wat willen we studenten meegeven? Deze verdieping is niet alleen nuttig voor onszelf, maar ook direct toepasbaar in ons portfolio.”
Wat vinden de deelnemers waardevol?
Sep waardeert vooral de combinatie van leren en samenwerken. “We leren niet alleen van de gastdocenten, maar ook van elkaar. Iedereen brengt zijn eigen ervaringen mee, en dat maakt de bijeenkomsten extra waardevol.” Ook de koppeling met de praktijk vindt hij een sterke kant van het traject. “Tijdens een bijeenkomst kregen we tijd om onze eigen visie op het vak verder uit te werken. Dit is niet alleen waardevol voor onze lessen, maar ook bruikbaar in het portfolio dat we moeten inleveren.” Hij ziet het traject als een belangrijke stap vooruit. “Het biedt inhoudelijke verdieping, praktische werkvormen en een stevige basis voor de toekomst.”
De toekomst van burgerschap in mbo
Vanaf studiejaar 2026-2027 wordt een burgerschapsexamen verplicht voor alle mbo-studenten. Dit stelt scholen voor de uitdaging om burgerschapsonderwijs verder te versterken en goed te integreren in het curriculum. Docenten spelen hierin een cruciale rol en hebben behoefte aan gerichte professionalisering. Windesheim ondersteunt mbo-scholen met opleidingen en maatwerktrajecten om hen klaar te stomen voor deze nieuwe verplichting.
Meer weten over de Leergang Burgerschap mbo voor jouw organisatie? Lees meer over de leergang.
Kijk voor meer aanbod op de pagina over maatwerk voor Onderwijs.