Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Patient Journey Network

Banner image

Meer weten?

Bijdragen of een hulpvraag indienen?

Bij het Patient Journey Network (PJN) staat het verbeteren van de zorg en het welzijn voor patiënten en cliënten centraal. Wij streven naar het verbinden van zorgprofessionals en -instellingen, zorggebruikers en andere spelers in de zorg- en welzijnssector om samen het welzijn van en de zorg voor de patiënt te verbeteren. Hierbij gaat het altijd om het complexe pad dat een zorgvrager doorloopt: de Patient Journey.

Wij gaan voor het verbeteren van de gezondheid van de bevolking, de patiëntervaring, de ervaring van zorgverleners en het verlagen van de kosten van de gezondheidszorg. Samen met organisaties en professionals uit de praktijk komen we samen om informatie te delen om zo de reis van de patiënt in kaart te brengen en verbetermogelijkheden te ontdekken. Tijdens elke bijeenkomst staat een ander thema in de zorg centraal. 

Beluister de podcast over Patient Journey Network (op Spotify)(opent in nieuw tabblad)

Over Patient Journey Network

Over Patient Journey Network

Eén van onze kernactiviteiten is de Patient Journey sessie, waar we met belanghebbenden samenkomen om informatie te delen en vragen te stellen. De Patient Journey is de reis die een patiënt aflegt tijdens zijn zorgproces en brengt in kaart welke stappen, emoties en obstakels hij tegenkomt. Tijdens de Patient Journey sessies van het PJN, staan de verhalen van mensen die de reis hebben afgelegd centraal. Hierover kunnen direct vragen gesteld worden. We brengen samen de reis procesmatig in beeld, gefaciliteerd door een procesbegeleider. Dit draagt bij aan het verbeteren van de reis van de patiënt in de zorg. Elke sessie belicht een ander relevant thema binnen de zorg- en welzijnssector, met als focus het verbeteren van de zorg en welzijn van patiënten. 

Na elke sessie brengen we de opbrengst in kaart, vatten deze samen en koppelen het terug naar de deelnemers. Deze waardevolle inzichten vormen de basis voor wat we doen na de sessie. Afhankelijk van de voorbereiding of uitkomst van de sessie kan dit verschillen, van eenvoudige terugkoppelingen bij duidelijke uitkomsten tot het doen van aanbevelingen voor in de praktijk of het organiseren van nieuwe sessies. Ook verbinden alle deelnemers zich met elkaar om tot samenwerking te komen en komen we tot persoonlijke verbeterdoelen voor eigen organisaties, ketens en individuen. Daarnaast kunnen de uitkomsten aanleiding zijn voor studenten om in het kader van hun opleiding vervolgonderzoek te doen. Ook is meer diepgravend onderzoek mogelijk door via het PJN verbinding te zoeken met lectoraten.

Contact

Draag bij aan de zorgervaring met ons

Wil jij bijdragen aan het optimaliseren van de zorgervaring door deel te nemen aan onze sessies of wil je een sessie organiseren? Of heb jij een hulpvraag die je wil inbrengen? Neem dan contact met ons op.

patientjourneynetwork@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

 

Ons team

Maak kennis met ons team

'Ik ben Aniek van der Valk-Kamphuis, docent Verpleegkunde. Mijn rol in het Patient Journey Network is het organiseren van de patient journey-sessies.' 

Motivatie

'Met mijn verpleegkundige achtergrond, voel ik me nog steeds betrokken bij het verpleegkundige vak. Met behulp van het Patient Journey Network blijf ik zicht houden op wat er speelt in het werkveld van de zorg, waarbij ik iedere sessie weer onder de indruk ben van de waardevolle bijdrage van de ervaringsdeskundigen. Ik vind het ontzettend gaaf om de zorg en het onderwijs op deze manier met elkaar te verbinden, zodat studenten zich kunnen inzetten voor dat wat er écht speelt en de zorg hierdoor iedere keer weer een stukje verbetert.'  

'Ik ben Gersom Stroop, docent Social Work. Ik organiseer en begeleid patient journey sessies.' 

Motivatie

"Alles wat je voor mij doet, zonder mij, doe je tegen mij", 'dit citaat van Mahatma Gandhi onderstreept voor mij het belang van het betrekken van mensen voor wie je werk doet, in welke sector dan ook. Via onder andere het Patient Journey Network probeer ik daar een bijdrage aan te leveren.'

'Ik ben Jordy Kone, docent verpleegkunde en gezondheidswetenschapper. Mijn rol in het PJN is het verkennen van vraagstukken voor het Patient Journey Network en om de vertaalslag te maken naar concrete patient journeys. Daarnaast ben ik medeverantwoordelijk voor de doorontwikkeling van het PJN naar een netwerkorganisatie. Tot slot initieer ik verbetervoorstellen die voortkomen uit de patient journey, samen met het werkveld, studenten en docenten.' 

Motivatie

‘Vanuit mijn achtergrond in de gezondheidszorg kan ik mij goed identificeren met de complexiteit waarmee een patiënt of cliënt (ervaringsdeskundige) in de zorg of in welzijn te maken krijgt. Veel problemen zijn lang niet voor iedereen zichtbaar, en deze problemen zijn vaak te sterk verankerd in een complex landschap, met veel dynamiek en onderlinge afhankelijkheid. Door verbinder en aanjager te zijn tussen de dagelijkse praktijk en het netwerk van professionals, kan ik mijn steentje bijdragen in het zichtbaar maken van zowel successen als knelpunten in de patiëntreis. Dit doe ik met veel enthousiasme samen met mijn collega’s van het PJN, het werkveld en de ervaringsdeskundigen.' 

'Ik ben Levien Rademaker, docent bij de Associate degree Management. Mijn rol binnen het Patient Journey Network is het organiseren van de patient journey-sessies en het ontwikkelen van het netwerk zelf.' 

Motivatie

'De reden dat ik me aangesloten heb bij het Patient Journey Network is dat ik in eerdere functies veel met zorg en welzijn te maken heb gehad. Er wordt met veel passie gewerkt in de sector en er gebeuren heel veel goede dingen. Aan de verhalen van patiënten merk ik ook dat er nog genoeg verbeterkansen zijn in de samenwerking tussen zorg- en welzijnsorganisaties. Een mooie uitdaging om die kansen naar boven te krijgen en er samen iets aan te doen.' 

'Mijn naam is Maartje-Marijke Menkveld, docent hbo-Verpleegkunde. Ik ben met name verantwoordelijk voor de lessen rondom communicatieve vakken en begeleiding bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van onze deeltijdstudenten. Daarnaast sta ik nog met twee voeten in de klei in het zorgwerkveld als klinisch verloskundige. Deze twee banen voelen voor mij als dé perfecte combinatie! Als kernlid bij het Patient Journey Network draag ik bij aan het organiseren van patient en/of employee journeys om de kwaliteit van en in de zorg te blijven verbeteren.'

'Heb je ideeën of input voor het organiseren van een volgende patiënt- of employee journey? Neem contact met ons op, en wie weet kunnen we samen, door middel van deze journey, tot mooie bevindingen/aanbevelingen komen om de kwaliteit van zorg of organisatie daarvan te behouden of te (blijven) optimaliseren.'

'Ik ben Merel Beurskens, docent bij de opleiding Logistics Management. Daar leiden we studenten op tot procesverbeteraars. Ik maak deel uit van het Patient Journey Network, omdat ik mijn ervaring in het denken in (keten)processen op deze manier kan inzetten voor een relevant maatschappelijk doel. Bij elke patient journey leer ik wat nieuws over de zorg en maakt de patiënt/ cliënt ervaring veel indruk op me.' 

Agenda Nieuws