Omdat je medestudenten uit een ander werkveld komen, ontstaan er leuke discussies
Rik Doljé (34) werkte een aantal jaren in de psychiatrische zorg in een penitentiaire inrichting, na het afronden van zijn studie Verpleegkunde op Windesheim. Na functies als verpleegkundige en een tussenstapje als coördinerend verpleegkundige, kreeg hij de kans om als plaatsvervangend hoofd zorg te gaan werken. Op dat moment startte hij met de opleiding Operationeel Leiderschap (voorheen Effectief Leiderschap). Hoe heeft hij de opleiding ervaren in combinatie met zijn werk?
Waarom weer studeren?
‘‘Allereerst omdat ik studeren gewoon leuk vind’’, begint Rik. ‘‘En daarnaast omdat ik het idee had dat ik veel op gevoel aan het doen was. Dat is iets wat vanuit de verpleegkunde er sowieso in gestampt wordt: dat je niet zomaar wat doet, maar dat het evidence-based moet zijn. Of als je daarvan afwijkt, dat je wel hele goede redenen moet hebben om dat te doen en te kunnen onderbouwen. Ik hoopte daarom wat meer body in het leidinggeven te krijgen.’’
Momenteel heeft Rik de gevangenis verlaten en werkt hij als manager zorg bij ’s Heeren Loo. Waar hij voor de start van de opleiding nog twijfelde over zijn managementvaardigheden, heeft de opleiding hem toch een bepaalde zekerheid gegeven. ‘‘Tijdens de opleiding heb ik heel veel testen over mezelf moeten doen. Over hoe je bent als manager, theoretische kennis, maar ook welke verantwoordelijkheid je nodig hebt. En wat ook nog wel meespeelde, een gevangenis blijft aan het einde van de dag een gevangenis, dus die deur gaat dicht. Als je dan een zorghart hebt, dan botst het veiligheidsaspect en het zorg verlenen ook wel met regelmaat. Daarom was dat een goed moment om een overstap te maken.’’
Eén van de onderdelen waar je tijdens de opleiding mee aan de slag gaat, is reflecteren. Rik vertelt: ‘‘Juist omdat je medestudenten uit een ander werkveld komen, ontstond er een leuke discussie. Het was fijn om niet alleen vanuit de zorgkoker te kijken. Zo maken ze in het bedrijfsleven veel sneller keuzes volgens mij, terwijl er in de zorg heel veel rekening met elkaar wordt gehouden, wat kan maken dat de keuzes vooruit worden geschoven. In een snel veranderend zorglandschap kan het risico zijn dat je niet snel genoeg meebeweegt met externe factoren. Met elkaar kon je het er altijd op een prettige manier over hebben, zonder dat er een oordeel op was.’’
Snelle en persoonlijke aandacht
‘‘Wat ik als heel prettig heb ervaren, is dat de docenten uit het werkveld kwamen. Dat had ik destijds op Windesheim bij Verpleegkunde ook gemerkt, dat de docenten uit de praktijk heel enthousiast konden vertellen vanuit eigen ervaring. Dat maakt het overbrengen van kennis overtuigender. Daarnaast was de begeleiding vanuit Windesheim heel laagdrempelig. Wanneer je een vraag stelde via de mail kwam er vrij snel een antwoord, of wanneer je behoefte had om langs te komen, dan kon dat ook heel snel.’’
Sinds de opleiding merkt Rik vooruitgang in zijn werk. Hij vindt dat het hem zowel als persoon als in zijn werk veel heeft gebracht. ‘‘Je merkt dat je dingen gaat herkennen wat eerst een blinde vlek was. Een bepaald gedrag wat eigenlijk helemaal niet effectief is, maar wat bij je hoort of zo gegroeid is. En door daar kritisch naar te kijken en jezelf beter te leren kennen, kun je daar wel uitkomen en stappen in maken. Ik denk ook dat ik opener ben geworden. Ik ben iemand die altijd overal goed over moet nadenken. Anderen merkten dat en zagen me denken: wat gaat er in hem om? Terwijl ik dat nu, ook door een stukje ervaring, al sneller ben gaan doen.’’
Mix tussen theorie en praktijk
Of Rik een tip heeft voor mensen die nog twijfelen over een deeltijdstudie? ‘‘Gewoon het stapje zetten om het te gaan doen.’’ Zo is Rik nog niet uitgeleerd. ‘‘Na Verpleegkunde wilde ik altijd nog een universitaire master gaan doen. Uiteindelijk heeft dat 10 jaar geduurd en nu ben ik ermee begonnen. Soms kun je ook heel lang over iets twijfelen, maar ook dan moet je gewoon de stap zetten.’’
‘‘Nu ik aan de master ben begonnen merk ik dat het heel theoretisch is. De opleiding was echt een mix tussen theorie en praktijk. Stel dat ik die master in één keer was gaan doen, dan had ik dit echt wel gemist. Ik vind deze opleiding een hele mooie tussenstap.’’