Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Lectorenplatform Leven met Hoofdzaken

Banner image

Krachten bundelen voor een meer inclusieve samenleving en goed leven van en met mensen met een psychische- of hersenaandoening

Samen weten we meer, kunnen we meer en bereiken we meer

Wat is de overeenkomst tussen mensen met hersenletsel, mensen met autisme en mensen met dementie? Op het eerste gezicht misschien niet zoveel. Maar beiden ervaren vaak een verminderde kwaliteit van leven en hebben minder kans om te participeren in de samenleving. Een kwart van de mensen in Nederland heeft een psychische of hersenaandoening! Daarom is het lectorenplatform Leven met Hoofdzaken opgericht.

De lectoraten uit het Lectorenplatform Leven met Hoofdzaken dragen elk vanuit hun eigen expertise bij aan een goed leven van mensen met een psychische- of hersenaandoening, en een samenleving die daartoe is ingericht. Het lectorenplatform draagt eraan bij dat praktijkgericht onderzoek, onderwijs en innovaties hun specifieke regio’s, zorgdomeinen en doelgroepen overstijgen. Dit realiseert het lectorenplatform door kennisdeling, samenwerking en uitwisseling. 
Het Lectorenplatform fungeert ook als gesprekspartner voor overheden en maatschappelijke partners.

Deelnemende lectoren en lectoraten

Alie Weerman - hogeschool WindesheimAlie Weerman 
Lector GGZ en Samenleving 
Hogeschool Windesheim

 

 

Jacomijn Hofstra - Hanze HogeschoolJacomijn Hofstra
Lector Rehabilitatie(opent in nieuw tabblad)
Hanze Hogeschool 

 

 

Jean-Pierre Wilken
Lector Participatie Zorg en Ondersteuning(opent in nieuw tabblad)
Hogeschool Utrecht

 

 

Jorit Meesters - de Haagse hogeschoolJorit Meesters
Lector Revalidatie en Technologie(opent in nieuw tabblad)
Haagse Hogeschool

Kitty Jurrius
Lector Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg
Hogeschool Windesheim

 

 

Margot van Hartingsveldt
Lector Ergotherapie - Participatie & Omgeving(opent in nieuw tabblad)
Hogeschool van Amsterdam

 

 

Simone de Bruin
Lector Goed Leven met Dementie
Hogeschool Windesheim

 

 

Ton Satink
Lector Neurorevalidatie - Eigen regie en Participatie(opent in nieuw tabblad)
HAN University of Applied Sciences

Activiteiten van het Lectorenplatform Leven met Hoofdzaken

  • Regionale kennis en ervaring naar landelijk niveau brengen
  • Netwerken verbinden, verbreden en versterken
  • Gezamenlijke onderzoeksagenda opstellen 
  • Gezamenlijk praktijkonderzoek initiëren en uitvoeren
  • Onderwijskennis uitwisselen, gastcolleges geven
  • Kennis op projectwebsite en in publicaties ontsluiten
  • Portrettenreeks ervaringsdeskundigen maken
  • Patiënt journeys opstellen
  • Maatschappelijk debat voeren
  • Loket om vragen uit het veld makkelijker door te spelen naar passende lectoraat

Op deze pagina lees je meer over al lopende projecten en onderzoeken van de deelnemende lectoraten. 

Meer weten?

Meer informatie, vragen of opmerkingen? Neem contact op met Mireille Donkervoort(opent in nieuw tabblad), coordinator Lectorenplatform Leven met Hoofdzaken.