Online open colleges: Het bekrachtigen van de zorg- en welzijnsprofessional
Deze reeks is inmiddels afgelopen. Je kunt de online open colleges terugkijken onder het kopje 'Terugkijken'.
Als zorgprofessional ben je het gewend om altijd een ander centraal te zetten. Jij zorgt voor je cliënten en hebt met iedereen het beste voor. Dit is het moment dat jij jezelf even helemaal centraal kan zetten. In onze online open collegereeks 'Het bekrachtigen van de zorgprofessional' sta jij centraal. We helpen je, met alledaagse vraagstukken waar je tegenaan loopt. Het enige dat jij hoeft te doen is je aan te melden, je PC aan te zetten en lekker achteroverleunen.
Wij voorzien je van de laatste informatie in jouw vakgebied. Oh, je mag natuurlijk ook lekker meedoen, want we zullen je zeker een aantal inspirerende vragen voorleggen en samen sparren over problematieken en de actualiteit, zodat jij met deze nieuwe kennis meteen in je eigen werk aan de slag kunt.
-
-
ZorgTech Insights: Innovatie en Implementatie in de Zorg van Morgen
Datum: 23 april - 16:00 - 17:00
Presentatoren: Hilco Prins en Dick PostZorgTech Insights: Innovatie en Implementatie in de Zorg van Morgen
Ontdek de toekomst van gezondheidszorg in ons online open college ZorgTech Insights: Innovaties en implementatie in de Zorg van Morgen. Tijdens dit college delen Hilco Prins van het Lectoraat ICT-innovaties in de zorg en Dick Post, expert op het gebied van implementatie van zorgtechnologie, essentiële kennis over laatste innovaties. Naast dat er voorbeelden van zorgtechnologie gedeeld worden, wordt er ingegaan op hoe je vorm kunt geven aan het overheidsbeleid. Je wordt meegenomen in hoe je op een goede manier kunt innoveren en kunt implementeren in de primaire zorg.
Of je nu een zorgprofessional, beleidsmaker of tech-enthousiasteling bent. Dit online open college biedt de sleutel tot het begrijpen en de benutten van de kracht van zorgtechnologie. Bereid je voor op een reis naar de grenzen van de gezondheidszorginnovatie, waarbij op een toekomstbestendige manier naar gezondheidszorg wordt gekeken.
Terugkijken(opent in nieuw tabblad)
Over de docenten
Docent-onderzoeker Hilco Prins doet onder meer praktijkgericht onderzoek in de zorg. Hij onderzoekt de inzet van verschillende e-health toepassingen door verpleegkundigen. Docent Dick Post blogt over zorgtechnologie en heeft tijdens zijn masterstudie Management & Innovatie onderzoek gedaan hoe gebruikers goed betrokken kunnen worden bij het implementeren van zorgtechnologie.
-
Cultuursensitieve zorg voor mensen met dementie
Datum: 19 maart - 16:00 - 17:00
Presentatoren: Simone de Bruin, Leontine Groen - van de Ven en Gozde DuranCultuursensitieve zorg voor mensen met dementie
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat alle mensen met dementie, ongeacht hun achtergrond, passende zorg ontvangen. Hoe zorg je daarvoor? Door zorg- en welzijnsprofessionals slim te trainen in cultuursensitief werken. Want wat als de zorg net zo divers is als de mensen die het ontvangen? En hoe verrijkt cultuursensitief werken de dagelijkse praktijk? Tijdens ons online open college delen we inzichten en concrete tools die dit mogelijk maken.Terugkijken(opent in nieuw tabblad)
Over de docenten
Dit college wordt verzorgd door (docent-)onderzoekers van het lectoraat Goed Leven met Dementie van hogeschool Windesheim. Simone de Bruin is lector Goed leven met Dementie, Gözde Duran en Leontine Groen-van de Ven zijn beiden docent-onderzoeker. Gözde is tevens coördinator van de minor Goed Leven met Dementie. Gezamenlijk hebben zij veel ervaring met het opleiden van (toekomstige) professionals en het doen van praktijkgericht onderzoek ten behoeve van een goed leven voor mensen met dementie en hun mantelzorgers.
-
Cultuursensitief werken
Datum: 5 maart - 16:00 - 17:00
Presentator: John ter HorstCultuursensitief werken
In dit online open college bekijken we begeleiding door een culturele bril. Uit onderzoek blijkt dat studenten zich steeds angstiger en depressiever zijn gaan voelen. Veel verschillende oorzaken worden genoemd, zoals de covid lockdown periode, klimaatvraagstukken, oorlogen, stijgende prijzen voor energie en voedsel, een tekort aan woningen, hoge verwachtingen van de prestatiesamenleving.
Jongeren worstelen met vragen: Ben ik wel goed genoeg? Mag ik wel meedoen? Hoe ziet mijn toekomst eruit? Zoveel culturen, zoveel manieren om met onzekerheid om te gaan. Wat kunnen we van elkaar leren? We doorgronden in dit online open college enkele manieren uit verschillende culturen om met onzekerheid om te gaan. Wellicht komen we daarmee ook tot diepere inzichten over wat de functie is van studentbegeleiding voor onze studenten. Inzichten die jij als zorg- en welzijnsprofessional ook kunt inzetten in je werk met jonge cliënten.
Terugkijken(opent in nieuw tabblad)
Over de docent
John ter Horst is gepromoveerd als cultureel antropoloog aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Hij is werkzaam als docent en adviseur diversiteit en inclusie binnen het domein gezondheid en welzijn. Daarnaast is hij freelance auteur en heeft hij twee studieboeken geschreven getiteld ''Antropologie en Sociaal Werk-kijken door de ogen van de Ander'' en ''Voorbij het Stigma- basishouding van een hulpverlener'
-
(Technology-based) simulatieleren: oplossing voor tekort aan stageplaatsen?
Datum: 9 april - 16:00 - 17:00
Presentatoren: Fenne Verhoeven en Iris Zwart(Technology-based) simulatieleren: oplossing voor tekort aan stageplaatsen?
Duik in de wereld van XR, VR, serious games, immersive rooms en leertechnologie tijdens dit open college. Deze termen vliegen je momenteel om de oren in zorgonderwijs en -werkveld, maar wat betekenen ze nou eigenlijk? Windesheim gebruikt hiervoor de parapluterm Technology-Based Simulation Learning (TBSL). Leer hoe TBSL het leren in de zorg leuker en veiliger maakt en zorgprofessionals beter voorbereidt op de praktijk.
Of je nu al bekend bent met deze termen of niet, dit webinar biedt inzichten gebaseerd op recent onderzoek met Deltion, Landstede, Zorgspectrum Het Zand en Isala. Ontdek hoe TBSL stages in het mbo- en hbo-zorgonderwijs en werkveld ondersteunt, krijg praktische tips voor het implementeren van TBSL en ontdek bestaande samenwerkingsmogelijkheden in de regio Zwolle.
Terugkijken(opent in nieuw tabblad)
Over de docenten
Associate lector ICT-innovaties in de Zorg en docent Verpleegkunde Fenne Verhoeven onderzoekt de impact van zorg- en leertechnologie op de zorgverlener en -vrager, met een focus op AI/ datagedreven zorg en XR/ Technology-Based Simulation Learning. Samen onderzoeken Iris en Fenne de mogelijkheden van TBSL in het verpleegkunde-onderwijs en werkveld.
Docent Iris Zwart houdt zich onder andere bezig met de ontwikkeling en implementatie van TBSL in het verpleegkunde onderwijs. Samen met enkele collega's creëert zij realistische virtuele patiëntsituaties, zoals NursInVR, waarin studenten worden ondergedompeld en hun kennis en kunde kunnen ontdekken en inzetten.
-
Waarom doen we zo ingewikkeld binnen zorg en welzijn?
Datum: 12 maart - 16:00 - 17:00
Presentatoren: Paul van der Cingel en Kimberly de JongWaarom doen we zo ingewikkeld binnen zorg en welzijn?
In dit online open college gaan we kijken waarom veranderingen in zorg en welzijn vaak zo ingewikkeld blijken te zijn. Stroperige processen, vervelende patiëntervaringen, lange wachttijden en veel verschillende professionals. Aan de hand van een concrete casus van een patiënt/cliënt maken we zichtbaar waar het kan schuren en knellen in de "cliëntreis door het zorg- en welzijnslandschap". Daarmee maken we de complexiteit zichtbaar en geven we handvatten om hiermee om te gaan.
Terugkijken(opent in nieuw tabblad)
Over de docenten
Kimberly de Jonge werkt binnen Windesheim als docent en ontwikkelaar binnen het domein Gezondheid & Welzijn. Ze heeft een achtergrond in Gezondheidswetenschappen en Onderwijskunde. Paul van der Cingel werkt binnen en buiten de hogeschool Windesheim op plekken waar mensen van verschillende disciplines waarde willen creëren in complexe praktijkvragen. Hij heeft een achtergrond in Economie. Kimberly en Paul zijn beiden verbonden aan de masteropleiding(opent in nieuw tabblad) Leiderschap voor Persoonsgerichte Zorg en Ondersteuning.
-
-