Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Hoe ga je om met grensoverschrijdend gedrag?

Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Calo Windesheim(opent in nieuw tabblad) / Hoe ga je om met grensoverschrijdend gedrag?

Wanneer je met mensen omgaat, kun je onbedoeld grenzen overschrijden. Zeker binnen het lichamelijke werk waar de Calo-studenten voor opgeleid worden, kunnen er dingen gebeuren die niet de bedoeling zijn. Denk bijvoorbeeld aan bij het vangen tijdens een gymles iemand per ongeluk verkeerd vastpakken, maar ook een cliënt die tijdens een behandeling niet prettig reageert. Hoe borg je de sociale veiligheid in een les, maar ook later als professional tijdens je werk? 

“De eerste stap is bewustwording,” aldus aandachtfunctionaris sociale veiligheid Dieneke Jol. Samen met Marinka Schotman en Aukje de Groot houdt zij zich bezig met de sociale veiligheid binnen de Calo. Een belangrijk onderdeel hiervan is dat dit onderwerp bespreekbaar wordt gemaakt. Vanuit daar stuitten ze op de interactieve theatergroep Helder Theater, die tijdens hun voorstellingen allerlei (soms lastige en spannende) onderwerpen bespreekbaar maakt. 

Afgelopen weken organiseerde Helder Theater een interactieve theatershow over sociale veiligheid. Aan de hand van drie herkenbare, alledaagse scènes gingen zij in gesprek met de studenten. Denk hierbij aan een cliënt die net iets te dichtbij komt, of tijdens het uitgaan net dat ene meisje wat je overtuigt om langer te blijven en jouw nee negeert. Wat vonden de studenten ervan en wat voelden ze erbij? “In deze vorm van theater gaan we op gelijkwaardig niveau met elkaar sparren over dit soort situaties. Wij zeggen nooit hoe het moet of hoe je je zou moeten gedragen. Je laat de deelnemers met elkaar in gesprek gaan,” vertelt Kristel Vercraeye, actrice binnen Helder Theater. 

Tijdens het interactieve deel werd dan ook verder met de studenten ingegaan op wat je kan doen als je te maken hebt met grensoverschrijdend gedrag: wat kan je doen als het jou overkomt, maar ook hoe je voorkomt dat jij onbedoeld de grenzen van een ander overgaat. “Het viel ons op dat binnen alle groepen de studenten reflectief en analytisch waren. Niet alleen over de scènes, maar ook over hun eigen gedrag,” vertelt Kristel.

Naderhand gingen de studenten met hun mentorklassen in gesprek over wat ze hebben gezien en wat er bij hen loskwam. Doordat de scènes waren uitgespeeld, waren er hele concrete onderwerpen die aan bod kwamen. Docenten vertelden dat er mooie, open gesprekken ontstonden. Een verrijking voor de toekomstige bewegingsprofessional, maar ook voor de studenten op persoonlijk vlak.