Weten wie en wat nodig is voor bewust mediagebruik van kinderen?
De leefomgeving van kinderen is de afgelopen jaren in rap tempo veranderd met allerlei nieuwe media en technologieën. Daardoor hebben veel ouders en professionele medeopvoeders allerlei vragen. Wanneer zijn media nu goed of slecht en hoe kun je dat als opvoeder nu eigenlijk het best begeleiden? En hoe kun je als een professional kinderen of ouders optimaal met vragen over de media ondersteunen? Het lectoraat Jeugd & Media zoekt samen met de praktijk naar mogelijke antwoorden op zulke actuele vraagstukken.
Onze projecten
-
COLLELO
Een onderzoek om eenzaamheid onder mensen met een licht verstandelijke beperking te begrijpen en te verminderen.
-
DigAble
Een participatief onderzoek van media interventies en richtlijnen die aansluiten bij de capaciteiten en behoeften van neurodivergente jeugd.
-
Gezond Mentaal Online
Sociale mediaopvoeding van kinderen in groep 5 t/m 8 van het regulier basisonderwijs
-
Gelukkig zijn met én zonder je smartphone
Wat helpt studenten om hun smartphonegebruik zo te managen dat ze gelukkig zijn bij wel/geen gebruik.
-
Ben ik in beeld?
Dit onderzoek is gericht op versterken van mediawijsheid en media-opvoedvaardigheden van ouders van jonge kinderen en beroepskrachten in zorg en welzijn.
-
Iene Miene Media 2024
Verdiepend onderzoek naar de rol van mediagebruik en andere activiteiten in relatie tot de ontspanning van kinderen van 0-6 jaar en de rol die ouders hierin spelen.
-
De InternetHelden
Onderzoek naar de effectiviteit van lessen gericht op online veiligheid en digitaal burgerschap.
-
Media Matties
Een online survey naar het mediagebruik van kinderen van 7 - 12 jaar en hoe zij daarbij opgevoed worden.
-
LVB Media Experience
LVB Media Experience: ervaar hoe het is om gebruik (proberen) te maken van digitale diensten als je een licht verstandelijke beperking hebt.
-
CORE
De ontwikkeling van een internationale database met wetenschappelijke evidentie over kinderen in de online wereld.
-
Nep Echt!
De participatieve ontwikkeling van een app die mensen met een licht verstandelijke beperking ondersteunt bij het inschatten van de echtheid van online informatie.
-
We want media!
Een participatieve regioscan van (problematisch) mediagebruik van jongeren van 12 – 21 jaar in residentiele jeugdvoorzieningen en de media-opvoedingsvraagstukken die leven onder hun begeleiders.
-
Iedereen mag meedoen met sociale media
Een participatieve veldscan naar factoren die mediaopvoedingsondersteuning door beroepsopvoeders van jeugdigen met een lvb in de jeugdzorg belemmeren.
Ons lectoraat in beeld
Bij ouders, op scholen, in bibliotheken en bij politie, jongerenwerk, GGD’s en de consultatiebureaus is er behoefte aan meer kennis over verstandig online mediagebruik door jongeren en kinderen. Het lectoraat Jeugd & Media heeft voor professionals de cursus Jeugd & Media ontwikkeld. Peter Nikken, onze lector Jeugd & Media, gaat langs bij een oud-cursist die tegenwoordig als expertcoach mediaopvoeding de bibliotheek Eindhoven ondersteunt bij vraagstukken rondom mediaopvoeding.
App Nep Echt! in beeld
Elk kind moet veilig, gezond en kansrijk kunnen opgroeien in onze digitale samenleving. Het lectoraat bevordert daarom mediawijsheid onder jongeren en de volwassenen die hen helpen opgroeien. Vooral jongeren met een licht verstandelijke beperking hebben extra aandacht nodig. Samen met jongeren bij Frion en Triade Vitree, hun begeleiders én met studenten Social Work en HBO-ICT is de app Nep Echt! ontwikkeld. Jongeren kunnen de app gebruiken om betrouwbare en onbetrouwbare informatie van elkaar te onderscheiden.
Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties
Onze lector en alle onderzoekers van het lectoraat Jeugd & Media publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van grote waarde voor de maatschappelijke, economische ontwikkeling van Nederland. Publicaties worden met regelmaat gepubliceerd op basis van open access. Zo garanderen wij vrije toegang tot alle resultaten van en handvatten uit ons praktijkgericht onderzoek, zodat ook jij die informatie kunt (her)gebruiken.
Iene Miene Media : een review van het mediagebruik van kinderen tussen 0 en 6 jaar in Nederland sinds 2012
Parents’ Instrumental use of Media in Childrearing: Relationships with Confidence in Parenting, and Health and Conduct Problems in Children
Guiding Young Children’s Digital Media Use: SES-Differences in Mediation Concerns and Competence
Do (pre)adolescents mind about healthy media use: relationships with parental mediation, demographics and use of devices
Wie maakt de dienst uit in opvoeding en onderwijs? Over de kracht van de pedagogische relatie in gezin, onderwijs en jeugdhulp.
Meer weten?
Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons!
Neem contact op met Jacqueline Magré-Klavers.
- 088-469 86 53
- j.magre-klavers@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
Neem ook een kijkje op onze LinkedIn-pagina(opent in nieuw tabblad)